Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024
Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

«Ο Γαργαληστής» του Δημήτρη Μπασλάμ στο 65ο Φεστιβάλ Φιλίππων

Ημέρα:

spot_img

«Ζούσε πριν από χρόνια, σχεδόν στα βάθη της Ανατολής, ένας παράξενος Ληστής. Καθόλου Εγωιστής, ούτε κι Εφοπλιστής, Παλαιστής, Τραγουδιστής αλλά μέγας Ταξιδευτής, θεωρούσε ένα από τα σπουδαιότερα πράγματα στον κόσμο το παιδικό γέλιο, γι’ αυτό… και το ‘κλεβε!»

Το Θέατρο «ΑΥΛΑΙΑ» παρουσιάζει το εξαιρετικό μουσικό παραμύθι του Δημήτρη Μπασλάμ σε καλοκαιρινή περιοδεία. Ο Γαργαληστής με την κόκκινη καρό του τσάντα, ταξιδεύει με νέα πλοκή, ενορχήστρωση και ευρηματικούς διαλόγους, οι οποίοι με δεξιότητα και χιούμορ πλέκουν το νήμα της ιστορίας.

Τέσσερις ετερόκλητες επιθεωρήτριες, οι οποίες αγνοώντας το σχέδιο του Γαργαληστή, τον κυνηγούν κατά πόδας με σκοπό να ανακαλύψουν τι ακριβώς σκαρώνει. Εκείνος όμως τις ξεγλιστράει σαν… σκιά…

Θα τον πιάσουν… Δεν θα τον πιάσουν…

Η εμπνευσμένη ιστορία ενός ασυνήθιστου ληστή που μεταδίδει το μεγαλείο της προσφοράς και της ανιδιοτέλειας, επανατοποθετώντας στη δύσκολη συγκυρία της εποχής, την ανεκτίμητη αξία μη υλικών αγαθών, όπως αυτή του γέλιου. Μέσα από τις ξεκαρδιστικές ρίμες του Δημήτρη Μπασλάμ και την υπέροχη μουσική του, αποδεικνύεται στα μάτια των μικρών θεατών, ότι οι πραγματικοί υπερήρωες δε χρειάζεται να φορούν μπέρτες, να πετάνε ψηλά και να έχουν εξωπραγματικές δυνάμεις. Αρκεί να είναι μεγαλόκαρδοι και να μπορούν να μοιράζουν απλόχερα το γέλιο! Ο σκηνοθέτης, μαζί με μία ομάδα ταλαντούχων συντελεστών, γεμίζουν με χρώμα, γέλιο και μουσική τη σκηνή του ανακαινισμένου Θεάτρου Ιλίσια-Βολανάκης, δημιουργώντας μία παράσταση υψηλής αισθητικής. Στόχος να ψυχαγωγήσουν και να ευαισθητοποίησουν τα παιδιά, διευρύνοντας τους πνευματικούς τους ορίζοντες με όχημα την τρυφερή ιστορία του Γαργαληστή!

Το έργο

Η ιδέα είναι αρκετά πρωτότυπη, καθώς ο ήρωας της ιστορίας είναι ένας ιδιαίτερος ληστής: ο Θεμιστοκλής, που γλιστράει τις νύχτες μέσα από την καμινάδα στα δωμάτια των χαρούμενων και γελαστών παιδιών και τους γαργαλάει μέχρι τελικής πτώσεως, για να μετατρέψει το γέλιο τους σε άρωμα και να το χαρίσει στα παιδιά που το έχουν ανάγκη. Μια ιστορία με θετικά πρότυπα για τα παιδιά, που τονίζει την δύναμη της φιλίας, της αγάπης, της τέχνης και φυσικά του γέλιου!

Ο συγγραφέας

O Δημήτρης Μπασλάμ γεννήθηκε το Δεκέμβριο του 1967 στο Aschaffenburg της Γερμανίας και μεγάλωσε στην Έδεσσα, όπου και ξεκίνησε την ενασχόλησή του με τη μουσική. Σπούδασε κοντραμπάσο στο Σύγχρονο Ωδείο Θεσσαλονίκης και επαγγελματικά ασχολείται με τη μουσική από το 1986. Συνεργάστηκε δισκογραφικά και σε ζωντανές παραστάσεις με τους: Θανάση Παπακωνσταντίνου, Γιάννη Αγγελάκα, Σωκράτη Μάλαμα, Big Sleep, Μark Eitzel, Μανόλη Φάμελλο, Δήμητρα Γαλάνη, Μελίνα Κανά, Νίκο Ζιώγαλα, Παύλο Παυλίδη και πολλούς άλλους.

Τον Οκτώβριο του 2005 κυκλοφόρησε από τη “Sony BMG” το πρώτο του μουσικό παραμύθι, “O Γαργαληστής”, όπως και το σάουντρακ της ταινίας “Η Γυναίκα είναι σκληρός άνθρωπος” του Αντώνη Καφετζόπουλου. Το Νοέμβριο του 2005 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις “Επόμενος σταθμός” και η έντυπη εκδοχή του “Γαργαληστή” με εικονογράφηση του Βίκτορα Μοσχόπουλου. Το δεύτερο μουσικό παραμύθι του, “Ο Αγισήλαγος”, κυκλοφόρησε τον Απρίλιο του 2007 και πάλι σε συνεργασία με τη “Sony BMG” και τον “Επόμενο σταθμό”.

Η παράσταση

Η παράσταση δομημένη για κλειστό χώρο αδικήθηκε στο αρχαίο θέατρο από τον σκηνοθέτη, ο οποίος δε φρόντισε να την προσαρμόσει στην ορχήστρα του. Τόσο οι φωτισμοί, όσο και η διάταξη των ηθοποιών και ο ήχος, παρέμειναν εκείνοι της σκηνής κλειστού θέατρου. Ωστόσο, διατήρησαν τον έμμετρο λόγο του κειμένου και ήταν πλαισιωμένη με τις χαρούμενες μελωδίες και τα τραγούδια του Δημήτρη Μπασλάμ, οι οποίες ξεσήκωσαν τους μικρούς θεατές που συνοδεύανε με ρυθμικά παλαμάκια τον θίασο.

Στην εξέλιξη της ιστορίας η μοναξιά συνυπάρχει με την τρυφερότητα, ως αντίθετό της. Παρούσα, αλλά όχι κυρίαρχη. Ως μία υπενθύμιση της ύπαρξής της. «Όταν το γέλιο τα παιδιά μοιράζουν, τα πάντα στα σίγουρα αλλάζουν», γράφει ο Γαργαληστής στο γράμμα που αφήνει.

Ο Δημήτρης Μπασλάμ με τον «Γαργαληστή» θέτει με ευχάριστες ρίμες πάρα πολύ επίκαιρα θέματα στην εποχή της καραντίνας και της κοινωνικής αποξένωσης. Πολλά παιδικά χαμόγελα μειώθηκαν, τα ομαδικά παιγνίδια περιορίστηκαν οπότε το δώρο του γέλιου είναι εξαιρετικά πολύτιμο. Το γέλιο και το η χρήση του χιούμορ μας σώζουν κι από εξαιρετικά δύσκολες καταστάσεις.

Το λιτό σκηνικό των Αλεξανδρας Μπουσουλένκα και Ράνιας Υφαντίδου , είναι καλαίσθητο και λειτουργικό, μέσα στην μινιμαλιστική-συμβολική του διάσταση, και καλλιεργεί την εικονοπλαστική δύναμη των μικρών θεατών, ενώ βοηθάει τους ηθοποιούς στις μεταμορφώσεις και το ταξίδι τους!

Ο Δημήτρης Σωτηρίου με τον Αλέξη Τσιαμόγλου, ταλαντούχοι χορογράφοι και οι δύο, δίνουν μια ευχάριστη χορευτική πνοή στην παράσταση. Ο Γαργαληστής περπατά με ένα στυλ που μοιάζει να πετάει, οι κυρίες “ντετέκτιβ” χορεύουν συνέχεια με την συνοδεία του ακορντεόν. Η ζωντανή συνοδεία ακορντεόν και μαντολίνου από την Λυδία Ανεστοπούλου (και βοηθός σκηνοθέτη) ζωντανεύει ακόμη περισσότερο την παράσταση.

Η Φωτεινή Ευαγγέλου δίνει πολύ πιστά το ρόλο μιας “αφελούς” γυναίκας με συνεχείς συνειρμούς από την τηλεόραση και μας εντυπωσιάζει η υπέροχη χροιά της φωνής της όταν τραγουδά.

Η Μαργαρίτα Νασιούλα αποδίδει στιβαρά το ρόλο της ώριμης επιθεωρητού που καταγράφει τα στοιχεία του μυστηρίου.

Η Κασσιανή Τζιάτζη αποδίδει πολύ χαριτωμένα την πιο «ατίθαση» επιθεωρητή, τον πιο εφηβικό ρόλο της παράστασης.

Η Σοφία Φραγγή μας κέρδισε με τον αρχηγικό ρόλο της Γαλλίδας επιθεωρητού και την ζεστή φωνή της στα τραγούδια.

Ο μοναδικός άνδρας του θιάσου, ο Ανδρέας Παράσχος μας χαρίζει έναν αέρινο Γαργαληστή που μιλάει μόνο προς το τέλος της παράστασης για να μας αποκαλύψει το μυστήριο με το άρωμα.

Επίλογος

Το παιδικό θέατρο είναι δύσκολη υπόθεση. Υπάρχει συχνά μια τάση υπερβολής και υπεραπλούστευσης, που κάνει τους ηθοποιούς να θέλουν να το αποφεύγουν ως είδος και το κοινό να στέκεται επιφυλακτικό απέναντί του. Στο αρχαίο θέατρο των Φιλίππων και στην τελευταία παράστασή του, μικροί και μεγάλοι κατέλαβαν το κοίλο και συμμετείχαν με τον

Συντελεστές:

Σκηνοθεσία / κείμενο / μουσική: Δημήτρης Μπασλάμ
Χορογραφία: Δημήτρης Σωτηρίου, Αλέξης Τσιάμογλου
Σκηνικά / κοστούμια: Αλεξάνδρα Μπουσουλένκα, Ράνια Υφαντίδου
Φωτισμοί: Αθηνά Μπανάβα
Μουσική διδασκαλία: Έλσα Μουρατίδου
Βοηθός σκηνοθέτη: Λυδία Ανεστοπούλου

Παίζουν : Φωτεινή Ευαγγέλου, Μαργαρίτα Νασιούλα, Ανδρέας Παράσχος, Κασσιανή Τζιάτζη, Σοφία Φραγγή,

Ακορντεόν & μαντολίνο: Λυδία Ανεστοπούλου

ΠΑΥΛΟΣ ΛΕΜΟΝΤΖΗΣ

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΘΕΜΑΤΑ

«Τσιτάχ. Η ερημιά του τερματοφύλακα»: Μία επιπλέον παράσταση

Επειδή τα εισιτήρια και για τις τρεις μέρες τείνουν...

Ο Δήμαρχος Νέστου αποχαιρετά τον Μιχάλη Χαραλαμπίδη

Έφυγε από τη ζωή το βράδυ της Τετάρτης (27/3/24)...

Μετά τις ευρωεκλογές οι συγχωνεύσεις των ΔΕΥΑ

Απόστολος Χρόνης: «Ελπίζουμε να μην έχουμε ένα θερμό καλοκαίρι...

Απόλυτη επιτυχία σημείωσε ο 7ος Παπαχρηστίδειος Δρόμος

Χρήστος Μποσμπότης: Η Ελευθερούπολη έχει το καλύτερο στάδιο στη...

Αυξάνονται σταδιακά τα δρομολόγια στην πορθμειακή γραμμή Καβάλας – Πρίνου

Αυξάνονται από δύο σε τρία για τις ημέρες Παρασκευή,...

Μητρόπολη ΦΝΘ: Εορταστική εκδήλωση για την εβδομάδα Εξωτερικής Ιεραποστολής

Κάθε χρόνο η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος...

Π.Ε. ΚΑΒΑΛΑΣ: Επαφές για περαιτέρω βελτίωση των σχέσεων με την Ρουμανία

Την γενική πρόξενο της Ρουμανίας στη Θεσσαλονίκη, κ. Carmen...