Η αεριοκίνηση κερδίζει έδαφος στην Ελλάδα καθώς το χαμηλό κόστος καυσίμου, το οποίο μπορεί να είναι μειωμένο και κατά 60% σε σύγκριση με τη βενζίνη υπόσχεται μειωμένα έξοδα στους ιδιώτες και τους επαγγελματίες οδηγούς. Στην ελληνική και ευρωπαϊκή αγορά σχεδόν όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες διαθέτουν μοντέλα διπλού καυσίμου (που καίνε βενζίνη και φυσικό αέριο).
Η χρήση του φυσικού αερίου στα οχήματα με βενζινοκινητήρα είναι πλέον αρκετά διαδομένη και η τεχνολογία της καύσης εναλλακτικά φυσικού αερίου και βενζίνης είναι γνωστή ως bi-fuel.
Στην Ελλάδα η νομοθεσία πλέον επιτρέπει τη μετατροπή και των βενζινοκίνητων οχημάτων αλλά και των πετρελαιοκινητήρων σε dual fuel με φυσικό αέριο και ήδη έχουν κυκλοφορήσει οχήματα που έχουν μετατραπεί, τα οποία παρουσιάζουν εντυπωσιακά αποτελέσματα.
Με εξέλιξη της τεχνολογίας τα τελευταία χρόνια έγινε δυνατή η χρήση του φυσικού αερίου σε συνδυασμό με το diesel στους πετρελαιοκινητήρες των βαρέων οχημάτων. Στην περίπτωση αυτή τα δύο καύσιμα καίγονται συγχρόνως, σε αναλογίες που να ανταποκρίνονται στην απαίτηση του κινητήρα κάθε στιγμή, ανάλογα με την πίεση του πεντάλ του γκαζιού. Η τεχνολογία αυτή, η οποία λέγεται dual fuel, συνδυάζει τον καλύτερο κινητήρα με το βέλτιστο και ευγενέστερο καύσιμο.
Η επιτυχία της μεθόδου συνίσταται στο ότι επιτυγχάνει σημαντική μείωση του κόστους και των ρύπων, χωρίς να μειώνεται η ιπποδύναμη και η ροπή του κινητήρα, ανεξάρτητα από το επίπεδο των στροφών που λειτουργεί. Ο ψεκασμός του φυσικού αερίου στον κινητήρα συγχρόνως με το diesel βελτιώνει τη διασπορά του, με αποτέλεσμα την πληρέστερη καύση του και επομένως καλύτερη απόδοση του καυσίμου και μεγαλύτερη οικονομία. Σε περίπτωση μη διαθεσιμότητας φυσικού αερίου, ο κινητήρας γυρίζει αυτόματα σε λειτουργία 100% diesel.
Ο κ. Γ. Καπετανάκης, Πρόεδρος του Ινστιτούτου Διαρκούς Επιμόρφωσης Επιχειρήσεων Αυτοκινήτου, ΙΔΕΕΑ δίνει απαντήσεις σε βασικά ερωτήματα για την μετατροπή:
Ποια βενζινοκίνητα αυτοκίνητα μετατρέπονται σε οχήματα διπλού καυσίμου;
Τα αυτοκίνητα που μετατρέπονται σε διπλού καυσίμου είναι:
- Οχήματα συμβατικής τεχνολογίας (καρμπυρατέρ)
- Οχήματα κεντρικού ψεκασμού καυσίμου (μονός ψεκασμός)
- Οχήματα σειριακού ψεκασμού (πολλαπλός ψεκασμός)
- Οχήματα εμέσου ή άμεσου ψεκασμού καυσίμου
- Οχήματα βενζινοκίνητα -πετρελαιοκίνητα
- Οχήματα υβριδικά
- Οχήματα μικρής – μεγάλης ιπποδύναμης
Ποιοι παράγοντες πρέπει να ληφθούν υπ’ όψιν κατά την απόφαση της μετατροπής;
Σημαντικά κριτήρια για την συγκεκριμένη επιλογή είναι:
- Το κόστος μετατροπής και ο χρόνος απόσβεσης
- Τα έξοδα καυσίμου
- Οι μειωμένοι φόροι (όπου και εάν υπάρχουν)
- Η φιλικότητα προς το περιβάλλον (Περισσότερο οικολογικό σύστημα συγκριτικά µε τα βενζινοκίνητα – ή πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα)
- Τα πλεονεκτήματα του ίδιου του φυσικού αερίου σαν καύσιμο οχημάτων
- Τα τοπικά οικονομικά κίνητρα από τους προμηθευτές αερίου (πχ ΔΕΠΑ)
- Η άρση των τοπικών περιορισμών πρόσβασης σε συγκεκριμένες ζώνες κυκλοφορίας
- Το διαθέσιμο δίκτυο πρατηρίων
Ποια σημεία απαιτούν προσοχή πριν και μετά από την εγκατάσταση;
Υπάρχουν κάποια βασικά σημεία που πρέπει να προσέξει ο ενδιαφερόμενος πριν από την εγκατάσταση:
- Το αυτοκίνητο θα πρέπει να βρίσκεται σε καλή μηχανική κατάσταση
- Να γίνει επιλογή κατάλληλου συστήματος μετατροπής
- Να γίνει μελέτη του χώρου εγκατάστασης των εξαρτημάτων
- Να χρησιμοποιούνται κατάλληλα – πιστοποιημένα υλικά
- Να εφαρμόζονται οι κανόνες τεχνικής – ασφάλειας και νομοθεσίας
- Οι εργασίες να γίνονται από εκπαιδευμένους και πιστοποιημένους τεχνίτες σε αδειοδοτημένο συνεργείο
- Να γίνεται έλεγχος διαρροών – ασφαλούς και καλής λειτουργίας του συστήματος και του οχήματος.
- Να γίνεται έλεγχος καυσαερίων.
- Να γίνεται αλλαγή στην άδεια κυκλοφορίας (άδεια διπλού καυσίμου) – τεχνικός έλεγχος σε ΚΤΕΟ
- Να ενημερώνεται η ασφαλιστική εταιρεία του οχήματος για την τροποποίηση της άδειας κυκλοφορίας
Από τι εξαρτάται το συνολικό κόστος μετατροπής;
Tο συνολικό κόστος μετατροπής του οχήματος εξαρτάται:
- Από το κόστος αγοράς του «κιτ» μετατροπής
- Από τον αριθμό, τον τύπο, το μέγεθος της δεξαμενής καυσίμου CNG
- Από τον τύπο του οχήματος (μάρκα, μοντέλο, ισχύς)
- Από την τιμή εργατοώρας του συνεργείου και τον απαιτούμενο χρόνο εγκατάστασης
- Από το κόστος τροποποίησης της νέας άδειας κυκλοφορίας του οχήματος (τεχνικός έλεγχος του οχήματος (ΚΤΕΟ) κλπ.