Ο Βασίλης Βασιλάκης, γνωστός ηθοποιός και σκηνοθέτης, ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση του ΙΕΚ και, προ ημερών, βρέθηκε στις εγκαταστάσεις του στο Περιγιάλι Καβάλας . Παρέδωσε ένα σεμινάριο με θέμα την «Τέχνη του ηθοποιού» στο πλαίσιο του μαθήματος της Πρακτικής Άσκησης Α΄ Εξαμήνου και του Εργαστηρίου Υποκριτικής Γ, το οποίο αναπτύχθηκε στις παραμέτρους: τρόποι προσέγγισης του ρόλου, ασκήσεις σωματικού θεάτρου και τεχνικές αυτοσχεδιασμού. Διήρκησε τρεις ώρες. Θα μπορούσε να διαρκέσει περισσότερο, αλλά το ΔΙΕΚ συστεγάζεται με το Εσπερινό Γυμνάσιο και Λύκειο Καβάλας το οποίο ξεκινάει τα μαθήματά του στον ίδιο χώρο, μετά τις 18:00, ώστε δεν υπήρχε αυτή η δυνατότητα. Το κέρδος για τους σπουδαστές ήταν πολλαπλό. Γνώση και συμμετοχή σε ομαδική εργασία- συνεργασία.
Στα σχέδια των εκπαιδευτριών ενηλίκων Κάλλης Πρεπόνη και Δόμνας Ευαγγελίδου είναι η συνέχιση προσκλήσεων εξωτερικών «συνεργατών – εισηγητών» από τον χώρο του θεάτρου, που έχουν γνώσεις και εμπειρίες να διδάξουν, να προτείνουν, να ασκήσουν πρακτικές εφαρμογές στη θεωρία είτε τα σεμινάρια αφορούν υποκριτική είτε σωματικό θέατρο ή αφήγηση ή αρθρωτή μελέτη κειμένου, ανάλυση θεατρικών έργων κι οτιδήποτε μπορεί να συμπληρώσει τη διδακτέα ύλη των μαθημάτων.
Εξάλλου, μέσα από διδασκαλίες που στοχεύουν στις βασικές λειτουργίες της υποκριτικής διαδικασίας, δηλαδή δράση-αντίδραση-απεύθυνση-επικοινωνία, μέσα από αυτοσχεδιασμούς και πολύωρες ασκήσεις πάνω σε κείμενα που ανήκουν σε διάφορα είδη θεατρικού λόγου και αντιστοιχούν σε διαφορετικές υποκριτικές ανάγκες και μεθόδους προσέγγισης, οι σπουδαστές ενήλικες καλλιεργούν τα εκφραστικά τους μέσα και τη διαθεσιμότητά τους. Δοκιμάζονται στην αντιμετώπιση μεγάλης ποικιλίας ρόλων, καταστάσεων και ερμηνειών. Τα μαθήματα , όπως γνωρίζω, καταλήγουν όλα σε μια ανοιχτή παρουσίαση, η οποία στα προχωρημένα εξάμηνα μπορεί να πάρει τη μορφή ολοκληρωμένης παράστασης.
Πιστεύω, πως, πέρα από τα παραπάνω, οι εκπαιδευτές δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στις τεχνικές, στη σχέση χώρου και σώματος, στη φωνητική καλλιέργεια, στη διαχείριση της αναπνοής και στην παραγωγή ήχου, στην ορθοφωνία και στα στάδια της αγωγής του προφορικού λόγου.
Η αίσθηση ότι συμμετέχεις στη μόρφωση της θεατρικής τέχνης είναι ιδιαίτερη, σημαντική, γοητευτική. Θα συμπληρώσω ότι πέρα από την κάλυψη προσωπικής επιθυμίας, φιλοδοξίας κι όχι ματαιοδοξίας ν’ ανέβεις στο σανίδι, έστω ερασιτεχνικά, θα ήταν εξαιρετικά ωφέλιμο αποτέλεσμα να διαμορφώσεις τον εσωτερικό σου κόσμο σ’ ένα επίπεδο που αγνοούσες ή που παραμέριζες χάριν των ιδιαιτεροτήτων της καθημερινότητάς σου. Σε μια τέτοια σχολή, ο σπουδαστής, ιδίως ο ενήλικας που έχει κιόλας διαμορφώσει χαρακτήρα, έχει ζυμωθεί στη ζωή, έχει αναπτύξει άλλες δεξιότητες για να επιβιώσει, πρέπει να σκάψει βαθιά μέσα του, ν’ ανακαλύψει και να επαναφέρει στην επιφάνεια κομμάτια αγωγής που τον χρίζουν αυτόματα «ανώτερο» άνθρωπο. Καλλιεργημένο σε τέτοιο βαθμό, ώστε η στάση ζωής του από την αποφοίτηση και μετά, να αντιπροσωπεύει το κέρδος από την παρακολούθηση των εξαμήνων. Ανεκτικότητα στο διαφορετικό, ταπεινότητα, ένα βήμα προς την αυτογνωσία κι ένα προς το – τσιτάτο για πολλούς – «καλύτερος πολίτης».
Αυτό το τμήμα στο ΔΙΕΚ της πόλης μας είναι σημαντικό και πρέπει να έχει διάρκεια.
ΠΑΥΛΟΣ ΛΕΜΟΝΤΖΗΣ