Παρασκευή, 21 Ιανουαρίου, 2022

Παιδεία: Στασιμότητα και πνευματική παρακμή

Αργύρης Μυστακίδης: Έχουμε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που καταστέλλει αντί να ενεργοποιεί μηχανισμούς γνώσης των παιδιών

Ροή Ειδήσεων

Άρθρα & Απόψεις

Οικονομία

Εφημερίδα ΕΝΗΜΕΡΟΣ
Έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση από την εφημερίδα της Καβάλας "ΕΝΗΜΕΡΟΣ" και το Kavala Web News

«Δυστυχώς στη χώρα μας έχουμε μάθει να αναλώνουμε πολύ δημόσιο λόγο στο περίβλημα και λίγο για την ουσία. Η εκπαίδευση αποτελεί την ουσία και θα έλεγα ότι η λύση των προβλημάτων που απασχολούν το εκπαιδευτικό σύστημα, αποτελεί και το κλειδί για την επίλυση πολλών προβλημάτων που αφορούν ολόκληρη τη δομή της κοινωνίας μας».

Τα παραπάνω τόνισε στο πλαίσιο δηλώσεων που έκανε στον «Ενήμερο» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εκπαιδευτικών Φροντιστών Καβάλας, Αργύρης Μυστακίδης, μ’ αφορμή ανάρτησή του στο Facebook και με τίτλο «Κατά παντός ανεύθυνου…», η οποία εστιάζει στα χρόνια προβλήματα της εκπαίδευσης που επιδεινώθηκαν σημαντικά και από την διετή διάρκεια της πανδημίας.

Η ανάρτηση του Α. Μυστακίδη στο Facebook

«Μετά από δυο χρόνια που συγκλόνισαν τις σταθερές όλης της ανθρωπότητας, τα παιδιά μας επέστρεψαν στα σχολεία και τι αντιμετωπίζουν; Τμήματα πιο γεμάτα από ποτέ! Καμία συντεταγμένη και ουσιαστική προσπάθεια ψυχολογικής ενδυνάμωσης της «σπασμένης» ψυχολογίας τους. Καμία διαδικασία κάλυψης ωρών που χάνει ένας μαθητής λόγω νόσησης COVID 19. Εκπαιδευτικούς που επιδίδονται στον γνωστό αγώνα δρόμου διαπεραίωσης της ύλης (υπάρχει περίπτωση που διδάσκων της Α’ λυκείου κοντεύει να βγάλει τα 2/3 της διδακτέας ύλης στο μάθημα της Φυσικής) με μεγαλύτερη ταχύτητα από ποτέ, ανάγοντάς τον σε μοναδικό τρόπο επιβεβαίωσης της εκπαιδευτικής τους επάρκειας! Ωριαία (40 λεπτών) διαγωνίσματα τετραμήνου με δομή και όγκο θεμάτων τελικής 2ωρης εξέτασης! Γλώσσα ξύλινη και τυπική, ανίκανη να αφουγκραστεί τα συναισθήματα και τις πραγματικές τους ανάγκες τους.

Η ζημιά τεράστια, αλλά η απόδοση ευθυνών και η προσπάθεια ανάταξης άγνωστες έννοιες. Όπως επίσης άγνωστη και η έννοια της ενσυναίσθησης που πρέπει να διατρέχει όλο το εκπαιδευτικό μας σύστημα σε κάθε του βαθμίδα. Πόσο στενάχωρο για έναν εκπαιδευτικό να βλέπει τόσα παιδιά να απογοητεύονται οικτρά, χάνοντας κάθε διάθεση για τη γνώση. Τεράστια ζημιά, τεράστια όμως και εκκωφαντική και η σιωπή όλων των εμπλεκομένων. Οι καλές πρακτικές διαθέσιμες και γνωστές, αλλά ποιος να ξεβολεύεται τώρα…».

«Η πανδημία επιδείνωσε προϋπάρχουσες παθογένειες, δεν τις δημιούργησε…»

«Δυστυχώς με λύπη βλέπω ότι για πολλές δεκαετίες κάνουμε διαπιστώσεις, χωρίς κανένας να είναι διατεθειμένος να κοιτάξει την ουσία και να προβεί σε λύσεις αυτών των ζητημάτων. Η πανδημία επιδείνωσε προϋπάρχουσες παθογένειες, δεν τις δημιούργησε. Διόγκωσε προβλήματα που υπήρχαν και βεβαίως δημιούργησε σοβαρά ζητήματα ψυχολογίας των παιδιών κι αυτό μπορεί να το επιβεβαιώσει ο οποιοσδήποτε ειδικός της ψυχικής υγείας. Έχουμε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες των παιδιών εδώ και δεκαετίες κι αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο. Δεν είναι επικαιροποιημένο το εκπαιδευτικό σύστημα, όχι μόνο το δικό μας. Αν βρεθούμε σε μια αίθουσα το 2021 δεν θα δούμε μεγάλες διαφορές από μια αίθουσα του 1921! Ίσως οι πίνακες από μαύροι να είναι άσπροι, αλλά επί της ουσίας η δομή του μαθήματος δεν είναι επικαιροποιημένη. Αυτό είναι εμφανέστατο. Όποιος έχει τη στοιχειώδη επαφή με τα παιδιά ως εκπαιδευτικός, αντιλαμβάνεται ότι το εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί να επιτελέσει τον πρώτιστο στόχο του, που είναι το άναμμα της σπίθας. Καταστέλλει αντί να ενεργοποιεί μηχανισμούς γνώσης μέσα τους κι αυτό είναι το χειρότερο που μπορεί να συμβεί σε μια εποχή με τόσες προκλήσεις, αλλά και τόσες πολλές δυνατότητες για τους νέους ανθρώπους», σημείωσε σχετικά στα όσα δήλωσε στον «Ε» ο κ. Μυστακίδης.

«Νομίζω ότι είναι ο καιρός της δράσης όλων των ανθρώπων που έχουν τη στοιχειώδη ενσυναίσθηση, που αντιλαμβάνονται το πρόβλημα και θεωρούν ότι αξίζει κάτι καλύτερο στη νέα γενιά…»

«Ζούμε σε μια εποχή που η τεχνολογία παρέχει δυνατότητες και μέσα που ο άνθρωπος ποτέ δεν είχε στην ιστορία του. Είναι κρίμα τα παιδιά να μην αντιλαμβάνονται πως να χρησιμοποιούν αυτά τα μέσα και να μην τους βοηθά το εκπαιδευτικό σύστημα να το κάνουν, αντιθέτως να δημιουργεί ένα απωθητικό περίβλημα που δεν μπορεί να ενεργοποιήσει τίποτα. Νομίζω ότι είναι ο καιρός της δράσης όλων των ανθρώπων που έχουν τη στοιχειώδη ενσυναίσθηση, που αντιλαμβάνονται το πρόβλημα και θεωρούν ότι αξίζει κάτι καλύτερο στη νέα γενιά της χώρας μας γιατί μας αφορά όλους είναι το μέλλον της ίδιας μας της υπόστασης», επισήμανε ακόμη ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εκπαιδευτικών Φροντιστών Καβάλας.

«Ζούμε δυστυχώς στην εποχή της διεκπεραίωσης. Όλοι είναι διεκπεραιωτές, από τους ασκούντες εξουσία μέχρι τον εκπαιδευτικό. Πρέπει να ξεφύγουμε από αυτό το πλαίσιο κι ο καθένας να αναλάβει τις ευθύνες του και να δει τον ιερό ρόλο του εκπαιδευτικού μέσα στην αίθουσα…»

«Αυτές τις οδυνηρές διαπιστώσεις από μέρους μου, που κάνω κάθε χρόνο τέτοια εποχή, τις βλέπω στα μάτια των παιδιών και με οδήγησαν στην ανάρτηση αυτή. Είναι ταυτόχρονα κάλεσμα σε όλους από όποιο μετερίζι ο καθένας μπορεί να συνεισφέρει, στο να δημιουργηθούν δράσεις στοχευμένες και παρεμβάσεις που όχι μόνο θα αναδείξουν τα κακώς κείμενα, αλλά θα παίξουν σημαντικό ρόλο στο να περάσουμε στην πράξη βοηθώντας τα νέα παιδιά να ενεργοποιηθούν. Άλλη στάση στον τρόπο που βλέπουμε την εκπαίδευση. Ζούμε δυστυχώς στην εποχή της διεκπεραίωσης. Όλοι είναι διεκπεραιωτές, από τους ασκούντες εξουσία μέχρι τον εκπαιδευτικό. Πρέπει να ξεφύγουμε από αυτό το πλαίσιο κι ο καθένας να αναλάβει τις ευθύνες του και να δει τον ιερό ρόλο του εκπαιδευτικού μέσα στην αίθουσα. Ως τέτοιος πρέπει να αντιμετωπίζεται από την κάθε πολιτική ηγεσία. Πρέπει κάτι επιτέλους να γίνει, δεν μπορούμε να ανεχόμαστε τη στασιμότητα που οδηγεί στην πνευματική παρακμή και κατ’ επέκταση την παρακμή της χώρας», ανέφερε καταληκτικά στις δηλώσεις του στον «Ε» ο Αργύρης Μυστακίδης.

spot_img

Διαφημίσεις