Γιώργος Ζοπόγλου: Οι καταναλωτές προτιμούν τα τοπικά βιβλιοπωλεία στη διάρκεια των γιορτών, όχι όμως όσο θα έπρεπε / Υποτονική γενικότερα η κίνηση στην τοπική αγορά / Πολύ μεγάλο αγκάθι τα λειτουργικά έξοδα
«Θεωρώ ότι το 2024 ήταν μία καλή χρονιά για τα βιβλιοπωλεία της Καβάλας, παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε κατά περιόδους. Το πρόσημο μπορούμε να πούμε ότι ήταν θετικό σε σχέση με το 2023, με μία μικρή αύξηση στους τζίρους μας της τάξης του 5%».
Τα παραπάνω τόνισε σε δηλώσεις που έκανε στον «Ενήμερο», ο ιδιοκτήτης του γνωστού βιβλιοπωλείου της Καβάλας «Κύβος», Γιώργος Ζοπόγλου, ο οποίος συμπλήρωσε: «Είναι ένα αρκετά καλό ποσοστό για τον δικό μας κλάδο, καθώς δεν μπορούμε να ξεφύγουμε πάρα πολύ προς τα πάνω από αυτό. Είμαστε ικανοποιημένοι με αυτήν την αύξηση, την κρατάμε και μπορούμε να πούμε ότι ήταν μία καλή χρόνια για τα βιβλιοπωλεία της Καβάλας».
«Προτιμούν οι καταναλωτές τα τοπικά βιβλιοπωλεία στη διάρκεια της εορταστικής περίοδο, όχι όμως όσο θα έπρεπε…»
Ερωτηθείς για το αν οι συμπολίτες μας προτιμούν τα τοπικά βιβλιοπωλεία στη διάρκεια των εορτών, ο κ. Ζοπόγλου απάντησε: «Τα προτιμούν στη διάρκεια της εορταστικής περίοδο, όχι όμως όσο θα έπρεπε, παρά το ότι οι δυνατότητες του βιβλιοπωλείου – «δωράδικου» είναι πάρα πολλές, καθώς παρέχει πάρα πολλά προϊόντα στον καταναλωτή. Από ‘κει και πέρα, παρόλο που ξεκίνησε το εορταστικό ωράριο, τα πράγματα είναι πάρα πολύ δύσκολα για τους πολίτες αυτή την περίοδο, γιατί έχουν να πληρώσουν πάρα πολλές υποχρεώσεις κι έχουν να πάρουν και τα δώρα για τα παιδιά, για τους φίλους, τους συγγενείς. Όλα αυτά πρέπει να τα σταθμίσει για να τα καταφέρει ο καταναλωτής. Αυτό θα γίνει ψάχνοντας ίσως αυτή την περίοδο το σωστό προϊόν σε σωστή τιμή και όχι στις Black Friday και τις «Λευκές Νύχτες» που είμαστε συνηθισμένοι να αγοράζουμε προϊόντα. Τώρα ο καταναλωτής θα το κάνει καλά και σωστά».
Υποτονική γενικότερα η κίνηση στην τοπική αγορά
«Γενικότερα για την περίοδο που διανύουμε λίγες μέρες πριν τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά, είναι υποτονική η κίνηση. Την προηγούμενη Δευτέρα και την Τετάρτη πάρα πολλοί δεν άνοιξαν τα καταστήματα τους το απόγευμα γιατί δεν υπάρχει κίνηση τα βράδια. Παρά το ότι είμαστε σε εορταστική περίοδο δεν υπάρχει καθόλου «βαβούρα» θα λέγαμε και δεν ξέρουμε πού θα οδηγήσει όλο αυτό. Είμαστε συνηθισμένοι να δουλεύουμε τις πρώτες μέρες κάθε μήνα και μετά όσο μπορούμε κρατιόμαστε μέχρι να τα πληρωθεί ο επόμενος μήνας», συμπλήρωσε σχετικά ο ιδιοκτήτης του βιβλιοπωλείου «Κύβος».
Ελπίδες για ένα καλό 2025 – «Νεκρός» μήνας ο Φεβρουάριος για τα βιβλιοπωλεία
Αναφορικά με τις προσδοκίες για την επόμενη χρονιά, αλλά και το ποιος μήνας είναι ο δυσκολότερος για τους βιβλιοπώλες, ο κ. Ζοπόγλου επισήμανε: «Ελπίζω ότι τουλάχιστον θα είναι ίδια η κίνηση με τη χρονιά που φεύγει. Δεν ξέρω αν θα είναι καλύτερα, μακάρι να είναι καλύτερα τα πράγματα. Υπάρχουν οι προσδοκίες για κάτι καλύτερο το 2025. Από εκεί και πέρα ένας από τους πιο δύσκολους μήνες της χρονιάς για τα βιβλιοπωλεία είναι ο Φεβρουάριος. Καταγράφεται παραδοσιακά μια μεγάλη περίοδος κάμψης και γι’ αυτόν τον λόγο όλοι οι προμηθευτές μας ξεκινούν τις εκθέσεις του κλάδου μας για τα προϊόντα του Σεπτεμβρίου από τον Φεβρουάριο για να δειγματιστούμε και να έχουμε όλο τον χρόνο και τη δυνατότητα να παρακολουθήσουμε όσο το δυνατό περισσότερες εκθέσεις για να αγοράσουμε τα πιο σωστά προϊόντα. Άρα ο Φεβρουάριος είναι καθαρά επαγγελματικός μήνας για εμάς».
Με μικροδωράκια δουλεύουν αυτήν την περίοδο τα βιβλιοπωλεία της Καβάλας
Σε ερώτηση για το τι αγοράζουν οι καταναλωτές στη διάρκεια της εορταστικής περιόδου από τα τοπικά βιβλιοπωλεία, ο κ. Ζοπόγλου απάντησε: «Πολλοί γονείς αφού έχουν έρθει σε συνεννόηση με τα παιδιά τους και τους δασκάλους ανταλλάσσουν δώρα μεταξύ τους και έρχονται στο μαγαζιά μας και διαλέγουν μικροδωράκια, όχι μεγάλης αξίας. Μπορεί να ξεκινάνε από 5 έως 10 €. Για τα δικά μας καταστήματα είναι ένα πάρα πολύ καλό ποσό για να γεμίσει το ταμείο μας. Άρα σ’ αυτή τη φάση δουλεύουμε με αυτό τον τρόπο και φαντάζομαι και την επόμενη εβδομάδα που θα γίνουν και ανταλλαγές δώρων μεταξύ μας φίλοι, συγγενείς και λοιπά θα περάσουμε και στα βιβλία για δώρα, γιατί υπάρχουν πάρα πολλοί άνθρωποι που αγαπούν το βιβλίο και όντως αυτό είναι ένα καλό δώρο είτε σε μεγάλο, είτε σε παιδί».
Πολύ μεγάλο αγκάθι τα λειτουργικά έξοδα
Αναφορικά με το θέμα των λειτουργικών εξόδων των επαγγελματιών του κλάδου, ο κ. Ζοπόγλου σημείωσε: «Αυτό είναι ένα πολύ μεγάλο αγκάθι στην καθημερινότητα όλων των ελευθέρων επαγγελματιών. Τα έξοδα όσο πάνε και αυξάνονται, δεν μένουν ποτά σταθερά, δεν το συζητάμε για να μειωθούν. Οτιδήποτε κάνουμε το πληρώνουμε αδρά για να μπορέσουμε να κρατάμε τα καταστήματα μας ανοιχτά. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να περιορίζουμε κομμάτι του εισοδήματός μας από τις οικογένειές μας και από τους ανθρώπους που συνεργάζονται μαζί μας, για να μπορούμε να κρατάμε το μαγαζί ανοιχτό. Όλα έχουν αυξηθεί και ανεβαίνουν συνέχεια».
«Η κυβέρνηση μας υποχρεώνει να πληρώσουμε μέχρι 2.500 ευρώ για να αγοράσουμε προγράμματα για να μπορούμε να συνεργαζόμαστε με το δημόσιο…»
«Μην ξεχνάμε ότι πλέον η κυβέρνηση μας έχει υποχρεώσει, εκτός ότι πρέπει να κόβουμε ηλεκτρονικά τιμολόγια, ανεξάρτητα αν κάποιοι επαγγελματίες κλέβανε ή όχι το ελληνικό δημόσιο, όλους εμάς που συνεργαζόμαστε με το Δημόσιο να αγοράσουμε ειδικά προγράμματα και ειδικούς παρόχους που ως τώρα δεν υπήρχε ποτέ αυτό και πουθενά, να πληρώσουμε μέχρι 2.500 ευρώ για να αγοράσουμε προγράμματα για να μπορούμε να συνεργαζόμαστε με το δημόσιο. Αν είναι δυνατόν κι όμως είναι δυνατόν. Όλα αυτά τα μηχανήματα που μας βάλανε για να «χτυπάνε κάρτα» οι εργαζόμενοι μας, όλα αυτά τα βάλαμε από την τσέπη μας δεν μας τα παρείχε κανείς δωρεάν», συμπλήρωσε χαρακτηριστικά ο ιδιοκτήτης του βιβλιοπωλείου «Κύβος».
«Κάνω έκκληση στους συμπολίτες μας να στηρίζουν την τοπική οικονομία, γιατί είμαστε όλοι μέρος της τοπικής κοινωνίας και πρέπει να βοηθήσει ο ένας τον άλλον…»
Τέλος, ο κ. Ζοπόγλου απηύθυνε έκκληση στο καταναλωτικό κοινό να προτιμά για τις αγορές του τα τοπικά καταστήματα, επισημαίνοντας: «Σίγουρα όλοι οι καταναλωτές θα κάνουν μία και δύο επισκέψεις σ’ όλα αυτά τα καινούργια πολυκαταστήματα που ανοίγουν κατά περιόδους και στην περιοχή μας. Από ‘κει και πέρα θεωρώ και πιστεύω ότι όλοι, αν όχι όλοι οι πιο πολλοί, θα επιστρέψουν πάλι στα τοπικά καταστήματα από όπου ψωνίζουν εδώ και χρόνια, γιατί αυτή η σχέση και η επαφή που έχουμε με τους καταναλωτές της Καβάλας δεν θα πάψει ποτέ να υπάρχει. Άρα για ένα διάστημα θα χάσουμε μέρος του εισοδήματός μας, αλλά ευτυχώς λόγω της προσωπικής σχέσης που έχουμε με τον κόσμο θα καταφέρουμε να επιβιώσουμε. Κάνω έκκληση στους συμπολίτες μας να στηρίζουν την τοπική οικονομία, γιατί είμαστε όλοι μέρος της τοπικής κοινωνίας και πρέπει να βοηθήσει ο ένας τον άλλον».