Το σημερινό θέμα ενδιαφέρει περισσότερο τους πατέρες, που έχουν δικαίωμα επικοινωνίας με τα ανήλικα τέκνα τους. Θα απαντήσουμε στο προηγούμενο ερώτημα απλά και σύντομα.
Να σας υπενθυμίσω να εγγραφείτε στο κανάλι μου κάτω δεξιά στο κόκκινο κουμπί και να κάνετε ένα κλικ στο καμπανάκι για να ενημερώνεστε αμέσως για τα νέα βίντεό μου.
Γειά σας είμαι ο Γιώργος Γιαγκουδάκης δικηγόρος Καβάλας, ειδικός για διαζύγια και οικογενειακό δίκαιο και σας ενημερώνω με ενημερωτικά βίντεο.
Ξεκινάμε κατευθείαν χωρίς χρονοτριβή στο θέμα μας.
Ο χρόνος επικοινωνίας του τέκνου με φυσική παρουσία με τον γονέα, με τον οποίο δεν διαμένει, τεκμαίρεται στο ένα τρίτο (1/3) του συνολικού χρόνου, εκτός αν ο γονέας αυτός ζητά μικρότερο χρόνο επικοινωνίας, ή επιβάλλεται να καθορισθεί μικρότερος ή μεγαλύτερος χρόνος επικοινωνίας για λόγους που αφορούν στις συνθήκες διαβίωσης ή στο συμφέρον του τέκνου, εφόσον, σε κάθε περίπτωση, δεν διαταράσσεται η καθημερινότητα του τέκνου. (άρθρο 1520 Α.Κ)
Η ρύθμιση αυτή εισάγει ένα μαχητό τεκμήριο.
Ωστόσο στην πράξη τα δικαστήρια αποφασίζουν για το χρόνο επικοινωνίας- όπως αναγράφουν – με γνώμονα το πραγματικό συμφέρον του παιδιού. Δεν εμμένουν αυστηρά στη τυπική λειτουργία του νόμιμου μαχητού τεκμηρίου και δεν περιμένουν να αποδείξει ο αντίδικος του δικαιούχου επικοινωνίας ότι το 1/3 επικοινωνίας αντιβαίνει στο συμφέρον του παιδιού, λόγω του παιδοκεντρικού χαρακτήρα των διατάξεων του οικογενειακού δικαίου.
Ποιά είναι η έννοια του συνολικού χρόνου επί του οποίου θα υπολογιστεί το εν λόγω τεκμήριο και η επικοινωνία με το τέκνο;
Στο ερώτημα αυτό έδωσε απάντηση η πρόσφατη νομολογία των δικαστηρίων μας ως εξής:
«Συνολικός χρόνος» είναι αυτός που προσδιορίζεται ημερολογιακά. Δηλαδή το ένα τρίτο (1/3) της εκάστοτε χρονικής περιόδου που διανύει το παιδί στη ζωή του (σχολική χρονιά, θερινές ή εορταστικές διακοπές κ.ο.κ.), χωρίς να ενδιαφέρει ο εννοιοκρατικός υπολογισμός του 1/3 εκ του συνόλου των ωρών ενός έτους.
Μια εκδοχή ότι «Συνολικός χρόνος» είναι ο συνολικός διαθέσιμος χρόνος του τέκνου για το τεκμήριο και την επικοινωνία δεν γίνεται αποδεκτή γιατί δημιουργεί περαιτέρω ασάφειες και άρα κίνδυνο για περαιτέρω δικαστικές διενέξεις μεταξύ των γονέων, ως προς τον προσδιορισμό του χρόνου αυτού (διαθέσιμου). Ιδίως αυτό συμβαίνει κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους όπου είναι αυξημένες όχι μόνο οι καθημερινές υποχρεωτικές σχολικές δραστηριότητες του ανηλίκου τέκνου, αλλά και οι αναγκαίες εξωσχολικές δραστηριότητες που κατατείνουν στην ψυχοπνευματική του ανάπτυξη και την κοινωνική του ανέλιξη (αθλητικές, καλλιτεχνικές κ.α.)..
Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου στo blog μου:
https://kavala-lawyer.blogspot.com/2024/02/13-1520.html
Παρακολουθήστε το σχετικό βίντεο:
Γιώργος Γιαγκουδάκης
Δικηγόρος Καβάλας
Ειδικός Νομικός Σύμβουλος Διαζυγίων & οικογενειακού δικαίου
https://giagkoudakis-dikigoros.gr