Κατά την περασμένη Πέμπτη και Παρασκευή, 14 και 15 Οκτωβρίου, πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες η διάσκεψη με τίτλο: «e-Speed: Challenges and opportunities for education trade unions and employer organisations in the digital era» (E-Speed: Προκλήσεις και ευκαιρίες για εκπαιδευτικά συνδικάτα και εργοδοτικές οργανώσεις στην ψηφιακή εποχή), υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Στη διάσκεψη, όπου συμμετείχαν συνδικαλιστικές οργανώσεις εκπαιδευτικών καθώς και οργανώσεις εργοδοτών εκπαιδευτικών οργανισμών απ’ όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, είχα την τιμή να εκπροσωπήσω την ΟΕΦΕ (Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδας) υπό την ιδιότητα του Β΄ αντιπροέδρου της, μαζί με το συνάδελφό μου και Γ΄ αντιπρόεδρό της κ. Χρήστο Μπάρδο και μεταφέρω εν συντομία το πλαίσιο της συζήτησης που έλαβε χώρα.
Βασικό αντικείμενο της διάσκεψης ήταν η ανταλλαγή εμπειριών από την ψηφιοποίηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, συνεπεία της πανδημίας του covid-19 και κατάθεσης προτάσεων για τους ενδεδειγμένους τρόπους ενσωμάτωσης των νέων ψηφιακών εργαλείων σε αυτή, προκειμένου να την καταστήσει πιο ευέλικτη, πιο θελκτική και πιο αποτελεσματική.
Κοινή συνισταμένη των απόψεων που κατατέθηκαν είναι η διαπίστωση ότι η εκπαιδευτική διαδικασία δεν μπορεί να στερηθεί τον δια ζώσης χαρακτήρα της, που συνιστά μια πολύπλευρη γόνιμη εμπειρία για μαθητές και διδάσκοντες, αλλά μπορεί να επωφεληθεί από τα νέα διαθέσιμα ψηφιακά εργαλεία, ώστε να εκσυγχρονίσει και να εμπλουτίσει τη φαρέτρα των διδακτικών της μεθόδων.
Κοινή επίσης, υπήρξε η διαπίστωση ότι βρισκόμαστε ακόμη στα πρώτα στάδια μιας δυναμικής διαδικασίας συστηματικού αναστοχασμού των θετικών και αρνητικών συνεπειών της ψηφιοποίησης της εκπαίδευσης και απαιτούνται περαιτέρω συλλογικές δράσεις, στο πλαίσιο του κοινωνικού διαλόγου των εργοδοτικών φορέων, των εργαζομένων εκπαίδευσης και των Ευρωπαϊκών Θεσμών, προκειμένου να αναζητηθούν και να συστηματοποιηθούν καλές πρακτικές από τις οποίες μπορεί να ωφεληθεί όλη η εκπαιδευτική κοινότητα.
Προς την κατεύθυνση αυτή κινείται και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή που δια στόματος των εκπροσώπων της, κυριών Simona Petkova και Deirdre Hodson, εξέφρασε τη δέσμευσή της για άμεσες και ουσιαστικές κινήσεις.
Κατατέθηκαν επίσης προβληματισμοί που αφορούν τη διεμπλοκή μεταξύ προσωπικού και επαγγελματικού χρόνου κατά τη διαδικασία της τηλεκπαίδευσης και την αναζήτηση πρακτικών οριοθέτησής τους, καθώς και την ανάγκη εύρεσης τρόπων κατοχύρωσης των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας του πρωτότυπου υλικού που παράγεται από τους εκπαιδευτικούς και διανέμεται στους μαθητές ηλεκτρονικά.
Ως ΟΕΦΕ καταθέσαμε τις δικές μας εμπειρίες και προτάσεις για την επόμενη μέρα στην Ευρωπαϊκή Εκπαίδευση, ως ένας δυναμικός ευρωπαϊκός φορέας εκπαίδευσης, τονίζοντας την ανάγκη για μια γενικότερη αναθεώρηση του εκπαιδευτικού πλαισίου, ώστε να ανταποκρίνεται με ευελιξία και αποδοτικότητα στις πολύπλοκες ανάγκες των καιρών μας, έχοντας πάντα στο επίκεντρο τον μαθητή και την πολύπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητάς του. Παράλληλα είχαμε την ευκαιρία ανταλλαγής απόψεων με την κα. Deirdre Hodson, υπεύθυνη ομάδας πολιτικής Σχολείων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καθώς και με εκπαιδευτικούς και υπεύθυνους εκπαιδευτικών φορέων απ’ όλη την Ευρώπη.
Οι Έλληνες Εκπαιδευτικοί Φροντιστές έχουμε θέσεις, προτάσεις και όραμα για την εκπαίδευση και δυναμική φωνή στους Ευρωπαϊκούς Θεσμούς. Παραμένουμε πάντα στη διάθεση της Ελληνικής Πολιτείας, αποτελώντας έναν σημαντικό πυλώνα του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Αργύρης Μυστακίδης
Β’ Αντιπρόεδρος ΟΕΦΕ
Πρόεδρος ΣΕΦΝΚ