Του Μακάριου Β. Λαζαρίδη
Βουλευτή Π.Ε. Καβάλας Νέας Δημοκρατίας
Προέδρου Ε.Μ.Ε. Οδικής Ασφάλειας της Βουλής
Προστασία των ανθρώπινων ζωών και αποτροπή οδικών ατυχημάτων.
Ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα που καλείται να κερδίσει σήμερα η Πολιτεία.
Σε μια πραγματικά πολύ δύσκολη συγκυρία, η επιτυχημένη αντιμετώπιση του προβλήματος μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την ενεργοποίηση του συνόλου των δυνάμεών μας για τη βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας της χώρας.
Στο πλαίσιο αυτό κινήθηκε κατά τη διάρκεια της Α’ Συνόδου της Βουλής η Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας, στην οποία είχα την τιμή να προεδρεύσω με πρόταση του πρωθυπουργού και η οποία κατέληξε σε συγκεκριμένες προτάσεις μέσα από εκτενείς συζητήσεις που είχε με φορείς, οργανώσεις και θύματα τροχαίων.
Μείζονος σημασίας θεωρώ ότι είναι η επεξεργασία από την Επιτροπή μας του μακρόπνοου σχεδίου «Vision Zero» για την εξάλειψη των νεκρών σε οδικά ατυχήματα έως το 2050, μέσω της βελτίωσης των Δεικτών Επίδοσηç της οδικήç ασφάλειαç.
Αυτό το σχέδιο συμβάλλει στο συνολικό σχέδιο της Πολιτείας μέσα από την υλοποίηση της εθνικής επικοινωνιακής πολιτικής και με ορίζοντα 10 ετών. Κάτω από την ομπρέλα του, θα πραγματοποιηθεί ο σχεδιασμός και η υλοποίηση επικοινωνιακών καμπανιών ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης για το ευρύ κοινό, καθώς και δράσεων ενημέρωσης και εκπαίδευσης ειδικών υπο-κοινών.
Μέσω αυτού, προτείνονται τα εξής βασικά, νέα μέτρα οδικής συμπεριφοράς:
- Ένταξη του µαθήµατοç κυκλοφοριακήç αγωγήç σε όλεç τιç βαθµίδεç τηç εκπαίδευσης.
- Επιβράβευση των συνεπών οδηγών.
- Δηµιουργία ενόç ενιαίου Οργανισµού για την οδική ασφάλεια.
- Δια βίου εκπαίδευση και µάθηση των οδηγών.
- Ανάπτυξη συστήµατοç καταγραφήç χωρικών στοιχείων τροχαίων ατυχηµάτων (µέσω δηµιουργίαç app).
- Εκ βάθρων αλλαγή του συστήµατοç εκπαίδευσηç των οδηγών και κατά συνέπεια του τρόπου χορήγησηç των διπλωµάτων.
- Να είναι υποχρεωτική η πώληση τηç µηχανήç µε κράνοç (όπωç δεν πωλείται αυτοκίνητο χωρίç ζώνη) µε µερική κρατική επιδότηση.
8. Να βγαίνει η µοτοσικλέτα από το κατάστηµα µαζί µε την πινακίδα, όπωç ακριβώç γίνεται µε το αυτοκίνητο, καθώç σύµφωνα µε τουç ειδικούç, η αντίθετη πρακτική δηµιουργεί άµεσα την αίσθηση τηç παραβατικότηταç.
9. Δηµιουργία ειδικού κωδικού στουç προϋπολογισµούç των Δήµων, έτσι ώστε τα χρήµατα που εισπράττονται από τιç κλήσειç εντόç των ορίων τουç να επιστρέφουν στιç τοπικέç κοινωνίεç µέσα από έργα οδικήç ασφάλειαç (βελτίωση οδών, σήµανση, διαγράµµιση κ.λπ).
10. Παροχή ενόç «moto safe pass» για τουç µοτοσικλετιστέç, που θα τουç δίνεται η δυνατότητα να αγοράσουν εξοπλισµό ασφαλείαç, µε προδιαγραφέç, από εγκεκριµένα καταστήµατα.
11. Πρέπει να µπουν σαφή όρια για το πώç χρησιµοποιούνται, από ποιουç αλλά και πώç έχουν έρθει στη διάθεση του καθενόç τα ηλεκτρικά πατίνια.
12. Σύνδεση Τεχνητήç Νοηµοσύνηç (Α.Ι.) µε την οδική ασφάλεια.
13. Τρόποι περιορισµού τηç χρήσηç κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια τηç οδήγησηç, πάντα µέσα στα όρια που επιτάσσει η κοινή λογική και ο σεβασµόç στα ανθρώπινα δικαιώµατα και στα προσωπικά δεδοµένα.
14. Σύνδεση YOUTH PASS µε µαθήµατα σε σχολέç οδηγών (διερεύνηση δυνατότηταç αύξησηç του YOUTH PASS από 200 έωç 300 ευρώ).
Αναμφίβολα τα τροχαία δυστυχήματα είναι μια πληγή για την κοινωνία μας, η οποία όμως μπορεί να επουλωθεί. Με τη σωστή εκπαίδευση, την πρόληψη, την αυστηρή τήρηση των κανόνων κυκλοφορίας, την υποστήριξη των θυμάτων και την ενίσχυση των υποδομών, μπορούμε να σώσουμε ζωές. Ας αναλάβουμε όλοι την ευθύνη που μας αναλογεί, δημιουργώντας έναν πιο ασφαλή και βιώσιμο τρόπο μετακίνησης του πληθυσμού.
Είναι χρέος μας απέναντι στην κοινωνία και πρωτίστως στις νέες γενιές.