Η αναλυτική ενημέρωση για τη συγχώνευση του Τ.Ε.Ι. Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης με το Διεθνές Πανεπιστήμιο, καθώς και το θέμα των διοδίων στην παράκαμψη της Καβάλας, ήταν τα δυο θέματα της έκτακτης συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου που πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Τρίτης (19/2).
Ωστόσο, πριν από την έναρξη συζήτησης των δυο θεμάτων της ημερήσιας διάταξης, το σώμα καταδίκασε ομόφωνα και απερίφραστα το περιστατικό βίας που σημειώθηκε την περασμένη Παρασκευή στην Ουρολογική Κλινική του Γενικού Νοσοκομείου Καβάλας.
Στις 22 Φεβρουαρίου λήγει η διαβούλευση – Από Σεπτέμβριο θα αρχίσουν να λειτουργούν τα νέα πανεπιστημιακά τμήματα στην Καβάλα
Στα της συνεδρίασης, ο πρύτανης του Τ.Ε.Ι. – Α.Μ.Θ. Δημήτρης Μπαντέκας και ο αντιπρύτανης Νάσος Μητρόπουλος, ενημέρωσαν τους δημοτικούς συμβούλους για όλες τις αλλαγές που θα ακολουθήσουν το επόμενο διάστημα, με δεδομένο ότι η διαβούλευση λήγει στις 22 Φεβρουαρίου.
Ο κ. Μπαντέκας αναφέρθηκε εκτενώς στο ιστορικό της όλης προσπάθειας και των πανεπιστημιακών σχολών που θα αποκτήσει πλέον η Καβάλα, ενώ τόνισε ότι μέχρι τα μέσα Μαρτίου η όλη διαδικασία θα έχει ολοκληρωθεί με την ψήφιση στην ολομέλεια, ώστε από Σεπτέμβριο να αρχίσουν να λειτουργούν τα νέα τμήματα εκτός του γεωλογικού, το οποίο θα αρχίσει να λειτουργεί από το ακαδημαϊκό έτος 2020 – 2021.
Θέμα αξιοποίησης του παλιού (κάτω) νοσοκομείου και των παλιών Δικαστηρίων έθεσε ο αντιπρύτανης του Τ.Ε.Ι. – Α.Μ.Θ.
Από τη μεριά του ο κ. Μητρόπουλος ανέφερε ότι επιτέλους ένα πολυετές αίτημα ικανοποιείται, ενώ αναγνώρισε τις προσπάθειες όλων από τα προηγούμενα χρόνια μέχρι και σήμερα για την επίτευξη αυτού του στόχου.
Παράλληλα, ο κ. Μητρόπουλος έθεσε και το θέμα της αξιοποίησης των κτηρίων του παλιού (κάτω) νοσοκομείου και των πρώην Δικαστηρίων, για να χρησιμοποιηθούν για τις σχολές (γυάλινο κτήριο), για φοιτητικές εστίες (παλιό νοσοκομείο) και για την πρυτανεία (παλιά Δικαστήρια), ώστε όπως είπε να γεμίσει με ακόμη περισσότερη ζωή το κέντρο της πόλης.
Προειδοποίησε δε πως αν χαθεί αυτή η ευκαιρία, θα πάμε πολύ πίσω, ενώ, όπως υπογράμμισε, η Καβάλα έχει τη δυνατότητα να γίνει η μεγαλύτερη πανεπιστημιούπολη της βόρειας Ελλάδας μετά τη Θεσσαλονίκη.
Θετική στο αίτημα η Δήμητρα Τσανάκα – Κάλεσε τη διοίκηση του Ιδρύματος να κινηθούν από κοινού προς το υπουργείο Οικονομικών
Από την πλευρά της η δήμαρχος Καβάλας κάλεσε τη διοίκηση του Τ.Ε.Ι. – Α.Μ.Θ. τις ιδέες της οποίας βρήκε εξαιρετικές να κινηθούν από κοινού προς το υπουργείο Οικονομικών για να προχωρήσουν οι διαδικασίες της προγραμματικής σύμβασης σχετικά με την παραχώρηση των προαναφερθέντων κτηρίων. Όπως χαρακτηριστικά είπε η κ. Τσανάκα, μόνο ενωμένοι μπορούν οι τοπικοί φορείς να πετύχουν πράγματα και να διεκδικήσουν κονδύλια.
Συνεχίζεται ο αγώνας κατά της κατασκευής σταθμού διοδίων
Στο Δημοτικό Συμβούλιο Καβάλας συζητήθηκε και η πρόθεση της Εγνατίας Οδού ΑΕ να προχωρήσει σε αναγκαστική απαλλοτρίωση έκτασης στο ύψος της Άσπρης Άμμου για να κατασκευάσει σταθμό διοδίων. Η πρόεδρος της «Δημωφέλεια» κα Αναστασία Ιωσηφίδου χαρακτήρισε το θέμα ζωής και θανάτου για τον Δήμο Καβάλας καθώς μετά και την πτώση της γέφυρας στο παλιό Νοσοκομείο το κυκλοφοριακό της πόλης έχει γίνει εξαιρετικά δύσκολο.
Η κα Ιωσηφίδου δήλωσε ότι «πραγματικά είναι ένα ζήτημα ζωής και θανάτου γιατί πρόκειται για τη ζωή ή το θάνατο του δήμου μας, της πόλης μας. Θα είναι καταστροφικό ειδικά με τις παρούσες συνθήκες να επιμένουμε για την κατασκευή των διοδίων στο συγκεκριμένο σημείο. Η Δημωφέλεια έχει κερδίσει τα δικαστήρια σε σχέση με την Εγνατία Οδό και απαγορεύεται με δικαστική απόφαση να εισέρχεται η Εγνατία Οδός σε ιδιοκτησία της Δημωφέλεια για αν συνεχίσουν να κατασκευάζουν τα διόδια στο συγκεκριμένο σημείο. Επίσης, ο δήμος Καβάλας έχει καταθέσει αίτηση ακύρωσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας εναντίον της έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων, το οποίο ΣτΕ συνεδριάζει μέσα στο Φεβρουάριο, αν δεν αναβληθεί το δικαστήριο. Στο φάκελο του ΣτΕ η Δημωφέλεια μέσω των δικηγόρων του δήμου Καβάλας έχει στείλει τη δικαστική απόφαση που τη δικαιώνει. Οπότε, το ελληνικό δημόσιο και ο υπουργός, έχει υπογράψει –για να δούμε το καινούργιο στοιχείο- υπουργική απόφαση εγκρίνοντας στην ουσία την συμπληρωματική απαλλοτρίωση για την κατασκευή των διοδίων στο συγκεκριμένο σημείο, δηλαδή για την απαλλοτρίωση της έκτασης της Δημωφέλεια. Αυτήν τη στιγμή η απαλλοτρίωση που υπήρχε αφορά το κομμάτι που διέρχεται η Εγνατία Οδός. Τώρα θέλει το δημόσιο και το αρμόδιο υπουργείο να υπάρχει συμπληρωματική απαλλοτρίωση του κομματιού που ανήκει στη Δημωφέλεια προκειμένου να συνεχιστεί η κατασκευή των διοδίων. Εμείς, η Δημωφέλεια και ο δήμος Καβάλας, έχουμε στείλει έγγραφες αντιρρήσεις στο αρμόδιο υπουργείο στρεφόμενες εναντίον της ενδεχόμενης κατασκευής των διοδίων στο συγκεκριμένο σημείο και εναντίον της οποιασδήποτε αναγκαστικής απαλλοτρίωσης. Ήδη έχουμε στείλει εδώ κι ένα δίμηνο περίπου τις αντιρρήσεις μας στον αρμόδιο υπουργό. Επιπλέον, ήδη έχουμε στείλει στην αρμόδια επιτροπή έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, τις αντιρρήσεις μας εναντίον της συγκεκριμένης απόφασης περιβαλλοντικών όρων. Αναφέροντας κιόλας το πρόβλημα της πτώσης της γέφυρας. Όλες τις κινήσεις που μπορούσαμε να κάνουμε μέχρι στιγμής, τις κάναμε».
«Θα ασκήσουμε όλα τα νόμιμα δικαιώματά μας»
Πρόσθεσε δε πως «Διαβάσαμε κι εμείς στον Τύπο ότι έγινε συμπληρωματική απαλλοτρίωση. Εννοείται ότι η Δημωφέλεια θα συνεχίσει να ασκεί όλα τα νόμιμα δικαιώματά της εναντίον αυτής της απόφασης. Επειδή υπογράφηκε μια υπουργική απόφαση δεν σημαίνει ότι αυτήν τη στιγμή βρίσκεται στην κυριότητα του ελληνικού δημοσίου απλά με την υπογραφή, διότι το Σύνταγμα και ο νόμος αναφέρει ότι καμία ιδιοκτησία δεν απαλλοτριώνεται αν δεν αποζημιώνεται. Αυτό σημαίνει ότι για να επέλθει στην κυριότητα του ελληνικού δημοσίου ή οποιουδήποτε φορέα που θέλει να κάνει αναγκαστική απαλλοτρίωση, θα πρέπει ο ιδιοκτήτης να αποζημιώνεται για ολόκληρη την έκταση για την οποία επέρχεται καταπάτηση. Εμείς θα ασκήσουμε όλα τα νόμιμα δικαιώματά μας προκειμένου ή να αποτρέψουμε την κατασκευή των διοδίων ή να επέλθει σε τέτοιο χρονικό διάστημα όσο το δυνατόν πιο αργά προκειμένου να κατασκευαστεί η περιμετρική οδός. Όταν η Εγνατία Οδός είναι ο μοναδικός δρόμος που μπορεί να κάποιος να κινηθεί από την ανατολή στη δύση, δεν μπορεί κάποιος να του βάζει εμπόδια όταν δεν υπάρχει ένας εναλλακτικός δρόμος. Αυτό δεν ισχύει πουθενά στην Ελλάδα. Πρέπει να υπάρχει ένας εναλλακτικός δρόμος κίνησης τουλάχιστον των βαρέων οχημάτων. Ας κάνει το κράτος αυτά που πρέπει να κάνει κι από ‘κει και πέρα αν σώνει και καλά επιμένει στην κατασκευή των διοδίων να γίνουν τα βήματα σωστά και ορθά, με τη χρονική σειρά που πρέπει να γίνουν».