Ενέργεια προς τη θετική κατεύθυνση, με αρκετές όμως υποσημειώσεις, χαρακτηρίζει η πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Καβάλας, Κατερίνα Γεροστεργίου, την κίνηση των τραπεζών να προχωρήσουν σε «κούρεμα» χρεών από πιστωτικές κάρτες και καταναλωτικά δάνεια που θεωρούν αδύνατον να εισπράξουν στο σύνολό τους.
Πρόκειται για «κόκκινα» δάνεια που δεν εξυπηρετούνται για πολλούς μήνες ή και χρόνια, τα οποία αγγίζουν τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ. Οι τράπεζες προσφέρουν στους δανειολήπτες αυτά τα δάνεια σε πολύ χαμηλές τιμές, με περικοπή της οφειλής ακόμη και σε ποσοστό 90%!
Σημειώματα σε χιλιάδες πελάτες τους στέλνουν οι τράπεζες η μια μετά την άλλη
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος», η μία μετά την άλλη οι τράπεζες στέλνουν σημειώματα σε χιλιάδες πελάτες τους για να διευθετήσουν τα χρέη τους με αυτήν την ευνοϊκή ρύθμιση και πριν τα αγοράσουν τα funds. Βάσει νόμου πριν τα δάνεια περάσουν στα funds, η τράπεζα πρέπει να εξαντλήσει τις προσπάθειες συνεννόησης με τους πελάτες της. Για παράδειγμα δανειολήπτης με χρέος 10.000 ευρώ από πιστωτική ή προσωπικό δάνειο μπορεί πλέον να απαλλαγεί από το χρέος των 9.000 ευρώ και να αποπληρώσει τα υπόλοιπα 1.000 ευρώ σε δόσεις που θα καθοριστούν από την τράπεζα. Οι δανειολήπτες που δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν το σημερινό τους χρέος, έχουν την ευκαιρία να απαλλαγούν από το μεγαλύτερο μέρος του, το οποίο συνήθως είναι τόκοι, και να εξασφαλίσουν δυνατότητα αποπληρωμής σε πολύ χαμηλότερες δόσεις. Με την επιστολή που θα λάβουν, μπορούν να απευθυνθούν στην τράπεζα για ρύθμιση πριν το δάνειό τους περάσει στα χέρια ξένων funds.
Περιορίζεται ο αριθμός των δανειοληπτών όταν αφορά μόνο περιπτώσεις όσων δεν έχουν περιουσιακά στοιχεία
Με δηλώσεις που έκανε για το θέμα στον «Ενήμερο», η πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Καβάλας, υπογράμμισε σχετικά: «Καταρχήν πρέπει να πούμε ότι είναι μια ενέργεια προς τη θετική κατεύθυνση. Είναι κινήσεις που θα έπρεπε να κάνουν οι τράπεζες. Αυτό που ζητάμε ως Ενώσεις Καταναλωτών από τις τράπεζες, είναι να ενημερώνουν τους πελάτες τους πριν πουλήσουν τα δάνειά τους σε funds, κάτι που βέβαια γίνεται από το 2011, οπότε και άρχισαν να πωλούνται δάνεια. Από την άλλη πρέπει να δούμε ποιους καταναλωτές καλύπτουν αυτές οι ενέργειες. Μέχρι τώρα έχουμε δει γενναίες περικοπές οφειλών μόνο σε περιπτώσεις που ο πελάτης έχει οφειλές, χωρίς να έχει περιουσιακά στοιχεία. Άρα, αν πρόκειται για τέτοιες περιπτώσεις καταλαβαίνουμε ότι περιορίζεται κατά πολύ ο αριθμός των πελατών στους οποίους απευθύνονται οι τράπεζες».
Να ανταποκριθούν στο κάλεσμα των τραπεζών συστήνει τους δανειολήπτες η Κατερίνα Γεροστεργίου
«Αυτό που θα πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές είναι ότι σε περίπτωση που έχουν λάβει επιστολή εκ μέρους των τραπεζών να ανταποκριθούν και να μην την αγνοήσουν, γιατί δεχόμαστε πολλά τηλέφωνα που μας ρωτούν σχετικά. Όχι βέβαια όταν τους τηλεφωνούν από εταιρείες ενημέρωσης οφειλών, αλλά μόνο από έγγραφο εκ μέρους της τράπεζας, προκειμένου να συζητήσουν να βρεθεί λύση για τις οφειλές που έχουν. Θα πρέπει να ληφθεί οπωσδήποτε υπόψη, όχι μόνο η οφειλή που έχουν στη συγκεκριμένη τράπεζα από την οποία έλαβαν το έγγραφο, αλλά και να συνυπολογιστεί η οφειλή που έχουν τυχόν σε άλλες τράπεζες. Αυτό είναι υποχρέωση των τραπεζών άλλωστε με την τροποποίηση που υπάρχει στην εξωδικαστική ρύθμιση των οφειλών στο πλαίσιο του κώδικα δεοντολογίας. Άρα «ναι» στις ενέργειες των τραπεζών, αρκεί όμως να καλύπτουν όλες τις οφειλές προς όλες τις τράπεζες και για όλους τους πελάτες κι όχι μόνο για όσους δεν έχουν κάποια περιουσιακά στοιχεία», τόνισε καταληκτικά στις δηλώσεις της η Κατερίνα Γεροστεργίου.