Μέχρι σήμερα το μεσημέρι «τρέχει» η διαβούλευση για τη διοικητική μεταρρύθμιση του Κλεισθένη. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου Καβάλας κ. Γιώργο Γραμμένο ενισχύονται οι αρμοδιότητες του δημάρχου και υποβαθμίζεται το Δημοτικό Συμβούλιο.
Ο κ. Γραμμένος δήλωσε ότι «το σχέδιο νόμου όπως έχει κατατεθεί και βρίσκεται σε διαβούλευση, είναι κάτι τελείως διαφορετικό σε σχέση με αυτά που θέσπιζε ο Κλεισθένης και σε σχέση με αυτά που κλήθηκε να ψηφίσει το εκλογικό σώμα στις εκλογές. Ανατρέπεται ριζικά το πνεύμα και η φιλοσοφία του Νόμου 4445 κι έχουμε αυξημένες εξουσίες στο δήμαρχο, στο όνομα της κυβερνησιμότητας των δήμων. Στην ουσία δεν ενδιαφερόταν για τους δήμους ιδιαίτερα, για τις περιφέρειες έγινε κυρίως αυτό το νομοσχέδιο όπου εκεί υπάρχουν οι πολιτικές παρατάξεις. Ενισχύεται η παράταξη από την οποία προέρχεται ο δήμαρχος, παίρνει την απόλυτη πλειοψηφία στην οικονομική επιτροπή, στην επιτροπή ποιότητας ζωής. Αφαιρούνται αρμοδιότητες από το δημοτικό συμβούλιο, υποβαθμίζεται σαφέστατα ο ρόλος του και του δημοτικού συμβούλου κατ’ επέκταση. Υπάρχει ένα ζήτημα με τις διοικήσεις των νομικών προσώπων. Υπάρχει κατά την άποψή μου μια λανθασμένη διατύπωση στο νομοσχέδιο σε σχέση με αυτό που επιχειρείται να περάσει. Δίνει στην παράταξη του δημάρχου και την πλειοψηφία κατά τα 3/5 και στα νομικά πρόσωπα, οπότε τα ελέγχει και αυτά».
Δεσμευτική συνδιοίκηση
Ο κ. Γραμμένος πρόσθεσε πως «πρόκειται για συνδιοίκηση αν συνεργαστούν δύο ή περισσότερες παρατάξεις, βεβαίως με την απαραίτητη συμμετοχή της παράταξης που εξέλεξε τον δήμαρχο. Πρόκειται για συνδιοίκηση που είναι δεσμευτική, ενυπόγραφη. Είναι συμφωνία που κατατίθεται στον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου και ισχύει για τα 4 χρόνια της δημοτικής περιόδου. Δεσμεύει τις παρατάξεις που υπογράφουν για να συνδιοικήσουν καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου. Το άτοπο είναι ότι οι αντιδήμαρχοι ορίζονται μόνο από την παράταξη του κ. δημάρχου. Συνεπώς είναι λίγο άστοχο να μιλάμε για συνδιοίκηση, για συγκυβέρνηση δηλαδή, με 2-3 παρατάξεις τη στιγμή που δεν θα μπορούν να ασκήσουν πραγματική διοίκηση και ενδεχομένως να έχουν μόνο συμμετοχή και κάποια προεδρεία στα νομικά πρόσωπα του δήμου. Διότι τη διοίκηση του δήμου την ασκεί ο δήμαρχος μέσω των αντιδημάρχων κι αυτοί εκφράζουν και την πολιτική του εκάστοτε δημάρχου».
Θα σκοντάψουν πολλές συνεργασίες
Αναφερόμενος στις συνεργασίες ο κ. Γραμμένος τόνισε: «Μπαίνει ένα άλλο μεγάλο ζήτημα, αν υποθέσουμε ότι η παράταξη Α συνεργάζεται με την παράταξη του κ. δημάρχου και συνδιοικεί. Αυτό σημαίνει ότι στις επόμενες εκλογές η παράταξη εξαλείφεται από το χάρτη. Διότι πώς θα διεκδικήσει την επόμενη εκλογή όταν θα έχει συνδιοικήσει με τον δήμαρχο και θα ενεργεί επ’ ωφελεία του. Είναι ένα θέμα πρακτικό αυτό το οποίο μπαίνει και νομίζω ότι σ’ αυτό θα σκοντάψουν πολλές συνεργασίες. Επειδή αυτό προφανέστατα το προέβλεψαν, έδωσαν αυτές τις αυξημένες πλειοψηφίες στην παράταξη του κ. δημάρχου. Η άποψή μου είναι ότι το νομοσχέδιο είναι αντισυνταγματικό. Δεν ξέρω αν θα κατατεθούν προσφυγές ή οτιδήποτε άλλο, αλλά είναι αντισυνταγματικό επειδή τροποποιεί πράγματα και μάλιστα άμεσα, κάτι που δεν μπορεί να είναι επιτρεπτό διότι ό,τι τροποποιήσεις αποφασίζονται και αφορούν εκλογικά συστήματα ή οτιδήποτε έχει να κάνει με κεντρική κυβέρνηση, δήμους, περιφέρειες κλπ, ισχύει από την επόμενη φορά κι ότι τώρα.
Αυτό που είναι πολύ σημαντικό και πρέπει να το έχουμε υπ’ όψιν μας είναι ότι, μιλώντας με το παράδειγμα της Καβάλας, ο ρόλος των δημοτικών συμβούλων είναι διακοσμητικός. Δεν έχει καμία σχέση με την φιλοσοφία του Κλεισθένη, άσχετα αν κάποιος ήταν υπέρ ή κατά του πνεύματος του Κλεισθένη. Στην ουσία μας επαναφέρει στο παλιό καθεστώς που την απόλυτη πλειοψηφία είχε ο δήμαρχος και οι σύμβουλοι της αντιπολίτευσης είχαν έναν διακοσμητικό ρόλο. Με δεδομένη την αριθμητική των παρατάξεων -9 συμβούλους έχει η παράταξη του κ. δημάρχου- απορώ πώς θα στελεχωθούν όλες οι υπηρεσίες, τα νομικά πρόσωπα, οι αντιδημαρχίες, οι επιτροπές κλπ».