«Ο άγγελος που καθόταν στον τάφο και έλαμπε σαν αστραπή, ἐλεγε με χαρά απευθυνόμενος στα μυροφόρες γυναίκες : ΄Μαθήτριες του Χριστού, για ποιο λόγο αναμειγνύετε τα αρώματα με τα δάκρυά σας, εκδηλώνοντας έτσι την αγάπη και την συμπάθειά σας προς τον Χριστό; Βλέπετε τὸν τάφο καὶ σκιρτήστε από χαρά, επειδή ο Σωτήρας ανέστη από το μνήμα΄». (Αναστάσιμο Εὐλογητάριο)
Ουράνια ευωδία, γράφει ο υμνογράφος, μέσα στην ζωή των ανθρώπων, αναστημένη σιωπή μέσα στον Πανάγιο Τάφο του Σωτήρος Χριστού συναντούν τα ιερά πρόσωπα της τιμίας συνοδίας του. Γυναίκες μυροφόρες, δακρυσμένες, πονεμένες, σιωπηλές, συγχρόνως όμως και ελπιδοφόρες, μαζύ με τα επίγεια αρώματα και τα ανθρώπινα δάκρυά τους, βιώνουν για πρώτη φορά το «ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ» της ακτίστου χάριτος του αγίου Τριαδικού Θεού, που η φωνή του αγίου αγγέλου το μεταφέρει στους ανθρώπους για να τους αναστήση, και να επαναφέρη τις συνειδήσεις τους στην καινούργια Βασιλεία των ουρανών, στην Βασιλεία του αιωνίου, του αφθάρτου, του μοναδικού, του κόσμου της αναστημένης και γεμάτης από την χαρά της Αγάπης του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.
Αυτή την πραγματικότητα, βιώνει μέσα στην λατρευτική της ζωή, η αγία μας Ορθόδοξος Εκκλησία του Χριστού, στην οποία μετέχομε και όλοι εμείς, οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί, μέσα στην πατρίδα μας, την πονεμένη Ελλάδα. Τρανή απόδειξη και βεβαία ασφάλεια η Θεία Κοινωνία του Σώματος και του Αίματος του Χριστού. Το είπε άλλωστε και ο ίδιος : «Σάς βεβαιώνω, εάν δεν φάτε την σάρκα του Υιού του Ανθρώπου και δεν πιήτε το αίμα του, δεν έχετε μετοχή στη ζωή. Αυτός που τρώει την σάρκα μου και πίνει το αίμα μου έχει ζωή παντοτινή, και εγώ θα τον αναστήσω την εσχάτη ημέρα. Γιατί η σάρκα μου είναι αληθινή τροφή και το αίμα μου αληθινό ποτό. Εκείνος που τρώει την σάρκα μου και πίνει το αίμα μου είναι ενωμένος μαζύ μου, και εγώ με αυτόν». (Ἰω. 6, 53-56)
Λαμπροφορεί σήμερα η Εκκλησία του Χριστού. Φωτίζεται η κτίση και χαίρεται η ανθρωπότης. Ο Χριστός ανεστήθη από τους νεκρούς. Γι αυτό και ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως, αναφωνεί με δυνατή την πίστη, και ολοζώντανη την χάρη του ακτίστου φωτός της Αναστάσεως, στον περίφημο Κατηχητικό του Λόγο εις το άγιον Πάσχα : «Όποιος είναι ευσεβής και φιλόθεος, άς απολαύση την ωραία και λαμπρή αυτή εορτή. Όποιος δούλος έχει διαθέσεις αγαθές, άς εισέλθη στη χαρά, γεμάτος με ευφροσύνη ποὺ χαρίζει ο αναστημένος Κύριός του. Όποιος κατάπονήθηκε με την νηστεία, άς απολαύση τώρα τὴν αμοιβή του. Όποιος από την έκτη ώρα υπηρέτησε τον Κύριο, άς πάρη σήμερα την αμοιβή πού δικαιούται. Όποιος προσήλθε στη ζωή τής Εκκλησίας μετά την ενάτη, άς πάρη και αυτός πρόθυμα μέρος στην αναστασιμη εορτή. Όποιος προσήλθε μετά την δωδεκάτη, άς μην έχη καμμιά αμφιβολία. καθόλου δεν θα τιμωρηθή. Όποιος καθυστέρησε και ήλθε μετά την τρίτη, άς πλησιάση τον Κύριο χωρίς κανένα δισταγμό και φόβο. Όποιος προσήλθε κατά την πέμπτη ώρα, άς μην έχη κανένα φοβο ότι τάχα, επειδή έχει φθάσει καθυστερημένος, δεν θα τον δεχθή ο Θεός. Επειδή ο Κύριος δίνει πλουσιοπάροχα τις δωρεές του. Γι αυτό δέχεται και τον τελευταίο, με την ίδια προθυμία που είχε δεχθή και τον πρώτο. Χαρίζει ανάπαυση και ειρήνη σε εκείνον που έφθασε αργά, όπως ακριβώς κάμει και με τον πρώτο. Ελεεί και εκείνον που έφθασε τελευταίος, αλλά περιποιείται και εκείνον που πρώτος ήλθε. Και στον ένα δίνει και στον άλλο προσφέρει. Και τα έργα της αρετής δέχεται, αλλά και την απλή διάθεση αναγνωρίζει. Και την πράξη την αγαθή τιμά, αλλά και την απλή διάθεση αναγνωρίζει. Και την πράξη την αγαθή τιμά, αλλά και την απλή πρόθεση επαινεί. Εισέλθετε λοιπόν όλοι στη χαρά του Κυρίου σας. Και εκείνοι που πρώτοι εφθάσατε και όσοι ήλθατε δεύτεροι, λάβετε τον μισθό σας. Πλούσιοι και πτωχοί πανηγυρίσατε. Όσοι εγκρατευτήκατε, αλλά και εκείνοι που έχετε βραδυπορήσει στην εργασία των εντολών τιμήστε την σημερινή ημέρα. Όσοι νηστεύσατε και εκείνοι πού δεν νηστεύσατε, ευφρανθήτε σήμερα. Ἡ ἁγία Τράπεζα είναι γεμάτη, απολαύστε την όλοι. Ο Μόσχος είναι άφθονος και ανεξάντλητος. Δεν επιτρέπεται λοιπόν να φύγη κάποιος πεινασμένος. Όλοι απολαύστε το συμπόσιο που παρατίθεται για τους πιστούς. Όλοι απόλαύστε τα θεία δώρα που προσφέρει η θεία αγαθοσύνη. Κανένας πιά να μη θρηνή την φτώχεια του, επειδή τώρα έγινε φανερή η Βασιλεία του Θεού, εκείνη που προσφέρεται σε όλους εξίσου. Κανένας να μη κλαίη πιά τα πταίσματά του, επειδή συγχώρεσή μας είναι ο Αναστημένος. Κανένας άς μη φοβάται πιά τον θάνατο, επειδή ο θάνατος του Σωτήρα μας μάς ελευθέρωσε από τον θάνατο και την φθορά. Επειδή αν και ο Σωτήρας μας κρατήθηκε από τον θάνατο, τελικά τον εξαφάνισε. Ο Κύριός μας που κατέβηκε στον άδη, άρπαξε και ανέσυρε μαζύ του όσους κρατούσε ο άδης. Ο Κύριος επίκρανε τον άδη, όταν εκείνος ο παμφάγος τον κατέπιε. Και αυτό ήταν πού προβλέποντάς του παλαιά ο προφήτης Ησαΐας είχε βροντοφωνήσει: ΄Χριστέ μου, όταν ο άδης εκεί κάτω στο σκοτάδι σε συνήντησε, πικράθηκε΄.Και πολύ σωστά. Πικράθηκε, επειδή από τότε καταργήθηκε. Πικράθηκε, επειδή ξεγελάσθηκε. Πικράθηκε, επειδή θανατώθηκε. Πικράθηκε, επειδή έχασε πιά την εξουσία του. Πικράθηκε επειδη ο ίδιος τώρα υποδουλώθηκε. Εκείνος, καθώς ενόμιζε, είχε λάβει σώμα θνητό και βρέθηκε απρόσμενα μπροστά σε Θεό. Εκείνος είχε πάρει ένα χώμα από την γή και συνήντησε Θεό, πού είχε κατεβεί από τον ουρανό. Εκείνος είχε πάρει ένα σώμα ορατό και καταισχύνθηκε από τον αόρατο. Πού είναι λοιπόν άδη η νίκη σου; Ανεστήθη ὁ Χριστός και έχεις πιά οριστικά κατανικηθεί. Ανεστήθη ο Χριστός και οι δαίμονες έχουν στα βάραθρα της απωλείας γκρεμισθεί. Ανεστήθη ο Χριστός και χαίρουν οι Άγγελοι. Ανεστήθη ο Χριστός και η ζωή παντού βασιλεύει. Ανεστήθη ο Χριστός και δεν θα μείνη πιά κανένας νεκρός στο μνήμα. Επειδή με την Ανάστασή του, ο Χριστός έγινε η αρχή της αναστάσεως όλων όσων έχουν κοιμηθεί. Σε Αυτόν ανήκει η δόξα και η εξουσία στους απεράντους αιώνες. Αμήν. (αγ. Ιωάννου του Χρυσοστόμου, Λόγος Κατηχητικός εις το άγιον Πάσχα, PG 59, 721-724)
Με εγκάρδιες πατρικές ευχές
Και πασχαλινές ευλογίες
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
+Ο ΦΙΛΙΠΠΩΝ, ΝΕΑΠΟΛΕΩΣ & ΘΑΣΟΥ ΣΤΕΦΑΝΟΣ