Είσαι παππούς ή γιαγιά; Αλήθεια πόσο καιρό έχεις να δεις τα εγγόνια σου;
Αν τα βλέπεις συχνά είσαι πραγματικά από τους τυχερούς παππούδες ή γιαγιάδες και πραγματικά χαίρομαι για αυτό. Εάν όμως έχεις να δεις τα εγγόνια σου πολύ καιρό και λαχταράς να επικοινωνήσεις με αυτά, τότε το βίντεο αυτό είναι για σένα και σε ενδιαφέρει πραγματικά.
Γειά σας για όσους δεν με γνωρίζετε είμαι ο Γιώργος Γιαγκουδάκης δικηγόρος Καβάλας και σας ενημερώνω με ενημερωτικά άρθρα και βίντεο σχετικά με το διαζύγιο και το οικογενειακό δίκαιο. Ας μπούμε όμως κατευθείαν στο σημερινό μας θέμα, που δεν είναι άλλο από την επικοινωνία των παππούδων και γιαγιάδων με τα εγγόνια τους.
‘Εχω διαπιστώσει από την πολύχρονη εμπειρία μου ότι όπως πολλές φορές είναι προβληματική ή αδύνατη η επικοινωνία του εν διαστάσει ή χωρισμένου γονιού, που δεν έχει την επιμέλεια με τα παιδιά του, έτσι ακριβώς παρουσιάζει τα ίδια προβλήματα και αυτή η επικοινωνία των απώτερων ανιόντων (παππούδων, γιαγιάδων) με τα εγγόνια τους
Συνηθισμένο φαινόμενο είναι, σε περιπτώσεις διάστασης ή διαζυγίου και ιδίως όταν υπάρχουν διαταραγμένες σχέσεις και γονεϊκή αποξένωση να συμβαίνει το εξής: ο παππούς και η γιαγιά δηλ. οι γονείς του πατέρα, που δεν έχει την επιμέλεια να μην μπορούν κατά κανόνα να δουν τα εγγόνια τους.
Η επικοινωνία με τα εγγόνια τους γίνεται στις περιπτώσεις αυτές από δύσκολη έως αδύνατη. Η μητέρα συνήθως των εγγονών τους, που έχει την επιμέλειά τους, αρνείται χωρίς σοβαρό λόγο να τους επιτρέψει την επικοινωνία με τα τέκνα της, επιδιώκοντας να διαρρήξει το φυσικό και ψυχολογικό δεσμό, που τους συνδέει με αυτά.
Με άλλα λόγια στην περίπτωση αυτή, ο γονέας, που έχει την επιμέλεια, συνήθως η μητέρα διαπράττει δύο “εγκλήματα” σε βάρος του παιδιού, δηλαδή την χωρίς σοβαρό λόγο στέρηση ή παρεμπόδιση επικοινωνίας με τον άλλο γονέα του, αλλά και την χωρίς σοβαρό λόγο στέρηση ή παρεμπόδιση επικοινωνίας με τους γονείς του τελευταίου, δηλ. τον παππού και την γιαγιά. Η συμπεριφορά αυτή, εκτός του ότι είναι κατά κανόνα παράνομη είναι και κατακριτέα ηθικά – κοινωνικά, αλλά και κυρίως σε βάρος του πραγματικού συμφέροντος των ανηλίκων τέκνων.
Ας δούμε όμως τι ορίζει ο νόμος σχετικά με την προσωπική επικοινωνία των παππούδων και των γιαγιάδων με τα εγγόνια τους.
Κατά το άρθρο 1520 παρ. 2 Αστικού Κώδικα, οι παππούδες και οι γιαγιάδες έχουν δικαίωμα να επικοινωνήσουν με τα εγγόνια τους. Μόνο για σοβαρούς λόγους μπορεί να παρεμποδιστεί ή αποκλειστεί αυτό το αυτοτελές δικαίωμα, που πηγαζει απο το νομο. Πάντα προέχει το αληθινό συμφέρον του ανηλίκων τέκνων και με βάσει αυτό πρέπει να αποφασίζει το δικαστήριο.
Ειδικότερα κατά τη διατύπωση του παραπάνω άρθρου, οι γονείς δεν έχουν το δικαίωμα να εμποδίζουν την επικοινωνία του τέκνου με τους απώτερους ανιόντες του, εκτός αν υπάρχει σοβαρός λόγος.
Κατά την έννοια της διατάξεως αυτής και κατά την επικρατούσα και ορθότερη γνώμη της νομολογίας των δικαστηρίων μας ισχύει το εξής:
Το δικαίωμα προσωπικής επικοινωνίας των απώτερων ανιόντων με τα εγγόνια τους είναι αυτοτελές δικαίωμα τους, που πηγάζει ευθέως από το νόμο, ακόμη και σε περίπτωση θανάτου του ενός γονέα, που είναι παιδί τους. Μόνο κατ΄ εξαίρεση όταν συντρέχουν σοβαροί λόγοι μπορεί να παρεμποδιστεί ή αποκλειστεί το εν λόγω δικαίωμα.
Σκοπός του δικαιώματος επικοινωνίας των απώτερων ανιόντων είναι η ικανοποίηση του φυσικού αισθήματος αγάπης μεταξύ αυτών και των εγγονών και η αποτροπή της αμοιβαίας αποξένωσης τους, η οποία θα ασκούσε βλαπτική επίδραση στο συμφέρον του παιδιού. Η προσωπική επικοινωνία με τα εγγόνια βοηθάει στην ομαλή ανάπτυξη του ψυχικού κόσμου τους και γενικά της προσωπικότητάς τους.
Συνεπώς, κανένας γονέας δεν έχει το δικαίωμα να παρεμποδίζει ή να αποκλειει το δικαίωμα επικοινωνίας των παππούδων και των γιαγιάδων με τα εγγόνια τους, αν δεν συντρέχει σπουδαίος λόγος. Στην περίπτωση παρεμπόδισης ή αποκλεισμού του δικαιώματιος αυτού ο παππούς ή η γιαγιά μπορεί να προσφύγει στα δικαστήρια και να ζητήσει να ασκήσει το αναφαίρετο αυτό δικαίωμα του, δηλαδή της προσωπικής επικοινωνίας τα εγγόνια του.
Διαβάστε τη συνέχεια εδώ
Γιώργος Γιαγκουδάκης,
Ειδικός Δικηγόρος Διαζυγίων – Οικογενειακού δικαίου