Δευτέρα, 28 Ιουλίου, 2025
Δευτέρα, 28 Ιουλίου, 2025

«ΓΚΙΑΚ» με κομμένη την ανάσα, Δ. Παπαμάρκος, Γ. Μαυραγάνη – Κ.Θ.Β.Ε.

Ημέρα:

spot_img
spot_img
spot_img

Ήμουν κι εγώ εκεί. Στην πρεμιέρα του Κ.Θ.Β.Ε στο Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών, που έγινε ένα δωμάτιο όμοιο με καθιστικό σπιτιού όπου συναθροίζονται μέλη μιας οικογένειας και πίνουν και γελούν και φωνάζουν και μαλώνουν κι αγριεύουν και φιλιώνουν και γεννάνε τις ανατροπές τη μια πίσω από την άλλη και δεν προλαβαίνεις εσύ, ο καλεσμένος, να πάρεις ανάσα. Τόση ένταση. Τόση αδρεναλίνη στο τραπέζι, τόσες εικόνες φωτεινές μπερδεμένες με σκοτάδι και τόσο δέος απ’ τις εκφράσεις, απ’ τα λόγια, απ’ τα ταξίδια.

Ο Δημοσθένης Παπαμάρκος έγραψε το γκιακ που θα πει αίμα, θα πει συγγενικός δεσμός αλλά κι εκδίκηση. Κι η εκδίκηση σέρνει και φόνο και πόνο και δάκρυα κι είναι οι απώλειες κομμάτια από κώδικες παράδοσης που στέκονται απέναντι από τα συναισθήματα και τη συνείδηση. Τριάντα τεσσάρων χρόνων μόνο ο συγγραφέας απ’ τη Μαλεσίνα Λοκρίδος κι έχει ήδη ένα πλούσιο βιογραφικό. Η Οξφόρδη τον περιμένει να διδάξει απ’ τα έδρανα του πανεπιστημίου της.

Από τις αγροτικές αρβανίτικες κοινότητες της Λοκρίδας προέρχονται οι ήρωες του Γκιακ. Κοινό τους χαρακτηριστικό ο πόλεμος και οι πληγές του. Μύθος και πραγματικότητα εμπλέκονται με τρόπο λογοτεχνικό στο βιβλίο και ξεφλουδίζουν, σκληρά είναι η αλήθεια, τη λεπτή στρώση της ωραιοποίησης που ο καθένας θέλει να στεφανώσει προγόνους πολεμιστές. Αλλά ο Παπαμάρκος, χωρίς ενοχές αχρηστεύει τις επικαλύψεις και τα προσχήματα και μας δίνει στο πιάτο ένα πολύγευστο έδεσμα. Και ναι, στους πολέμους και οι δικοί και οι απέναντι σκοτώνουν, σφάζουν, λιποτακτούν, εκδικούνται, ερωτεύονται, βιάζουν, κλαίνε, λυπούνται, χάνουν ανθρωπιά, βρίσκουν συμπόνια.

Τις ιδιωτικές ιστορίες, τις ποτισμένες με βία και παράνοια πολέμου, κλήθηκε η Γεωργία Μαυραγάνη να τις μεταφέρει στη σκηνή. Ή σκηνοθέτις που υπέγραψε αξιόλογες πειραματικές θεατρικές παραστάσεις αλλά και το «από πρώτο χέρι» με θέμα τον καπνό, που είδαμε στην ίδια αίθουσα, έκανε άκρως εντυπωσιακή δουλειά. Διασκευή-πνευματώδες κέντημα-αριστοτεχνικό έργο τέχνης. Από την είσοδο στο «Μικρό» ο θεατής εισπράττει την αύρα ενός θεατρικού επιτεύγματος. Τραπέζι παραλληλόγραμμο στη μέση, περιφερειακά τα καθίσματα, ο φωτισμός προάγγελος ενός ταξιδιού με «ταχεία».

Λοιπόν, αυτό το ευφυές μυαλό, αυτή η οξυδερκής προσωπικότητα γνώριζε πολύ καλά τι ήθελε να δείξει, πώς να το δείξει, τι να μας μεταφέρει, πώς να μετουσιώσει στην πράξη την ιδιόμορφη αφήγηση της πένας, σε ζωντανή αναπαράσταση γεγονότων. Μέσα στη συνθήκη οικογενειακής μάζωξης, η Γεωργία Μαυραγάνη καθοδήγησε επτά εξαιρετικούς ηθοποιούς του Κ.Θ.Β.Ε σε μια ξέφρενη εξιστόρηση γεγονότων με στόμα και σώμα, μοιράζοντας έναν χαρακτήρα σε επτά συνιστώσες δρώσες στο παρόν, ώστε να έχουν όλοι τους μερίδιο ισόποσο στη δράση και εκ του αποτελέσματος, στην επιτυχία.

Ή δραματουργία έχει κανόνες. Ή σκηνοθέτις τους σεβάστηκε μεν, πλούτισε δε την αφήγηση με τόσα ευφάνταστα ευρήματα, τόσες αναπάντεχες ανατροπές, τόσους άψογους συγχρωτισμούς, ώστε κανείς από τους θεατές δεν τόλμησε να της καταλογίσει εξυπνακισμούς, επειδή ακόμη και η συνεχής χρήση μικρόφωνου που πολυφορέθηκε στο θέατρο, εδώ ήταν πολύτιμη πυξίδα στη συναισθηματική μας καταιγίδα. Επαιξε καίριο ρόλο αφύπνισης κοιμισμένης συνείδησης κι άλλοτε καταπραϋντικό παυσίπονο, όταν έπρεπε να καταλαγιάσει η έξαρση.

Της αξίζουν έπαινοι και θαυμασμός,επειδή δεν ήταν διεκπαιρεωτική. Πολλή και σκληρή δουλειά. Κάθε άλλο παρά επίπεδη αφήγηση. Συγκρουσιακές καταστάσεις κι η αδρεναλίνη στα ύψη. Ευφυή ευρήματα. Ή ανηλεής καταστροφή χωριών με φωτιά, δόθηκε τόσο εντυπωσιακά και άμεσα με τα χαρτόσπιτα στις φλόγες από ένα σπίρτο, που ήθελα να χειροκροτήσω αλλά δεν τόλμησα να ρημάξω την απόλυτη προσήλωση της αίθουσας στη σκηνή. Της αξίζουν κι άλλοι έπαινοι, γιατί δεν παγιδεύτηκε σε πολιτικούς ιστούς γέρνοντας το ζύγι δεξιά ή αριστερά. Είδαμε ξεκάθαρα ότι ο πόλεμος είναι ταμπού και δεν είναι ενταγμένος οργανικά στη λειτουργία των κοινωνιών και στην καθημερινή ζωή των πολιτών. Ο πόλεμος θεωρείται παρέκκλιση και όχι νόρμα, παρότι είναι μία από τις σταθερές της ανθρώπινης ιστορίας. Ωστόσο,

πολιτική ήταν η ματιά της σε όλη την παράσταση, σε όλες τις παραμέτρους. Το κείμενο «επεξεργάστηκε», διαχωρίστηκε και παρουσιάστηκε κατά τέτοιον τρόπο, ώστε κέντρισε ευθέως αγκυλωμένες στη συντήρηση ιδέες και στείρα μυαλά, ξεδίπλωσε μαεστρικά τις αληθινές διαστάσεις της βίας, της απανθρωπιάς του πολέμου, αλλά και της ομοφοβίας, των παθογενειών που δέρνουν μικρές κοινωνίες γύρω από τις ανθρώπινες σχέσεις, ερωτικές ή οικογενειακές, καθαγιασμένες ή «κολασμένες» σχέσεις.

Ακόμη, κράτησε το ηθογραφικό στοιχείο χωρίς να το διακωμωδήσει, οι γλωσσικοί ιδιωματισμοί υποστηρίχτηκαν από την εξαιρετική ομάδα των ηθοποιών με σεβασμό, ενώ έλειψε παντελώς η γραφικότητα.

Ζωντανή και ηχογραφημένη μουσική σε αγαστή σύμπλευση, σημαντικός συντελεστής στην επιτυχία. Δημοτικό τραγούδι σε δόσεις ισορροπημένες, φορές-φορές αποτέλεσε κλειδί αποκωδικοποίησης συμπλεκτικών γεγονότων και οι ερμηνείες της σπουδαίας ομάδας των επτά, για πολλά χειροκροτήματα, πολλές επευφημίες.

Σύγχρονο θέατρο που, όμως, μπορεί και ασκεί κοινωνική και πολιτική κριτική, μπορεί και παράγει πολιτισμό μέσα στα όρια της αισθητικής απόλαυσης . Στο «Γκιακ» του Δημοσθένη Παπαμάρκου οι ήρωες των διηγημάτων έχουν βρεθεί σε ακραίες συνθήκες πολέμου, παραβίασης ηθικών κανόνων και αγριότητας. Όταν επιστρέφουν στο χωριό καλούνται να ενσωματωθούν στη «φυσιολογική» ζωή του χωριού. Μπορούν; Εγώ ήδη απάντησα στον πρόλογο αυτού του κειμένου.

Δείτε την παράσταση για να κρίνετε μόνοι σας. Δείτε την παράσταση για να βεβαιωθείτε κι εσείς ότι το Κ.Θ.Β.Ε. δε χρειάζεται μετακλητούς «αστέρες» για να παίξουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο, έχει στο δυναμικό του αστέρια εκθαμβωτικής λάμψης . Δείτε την παράσταση, επειδή είναι μια πολύ ιδιαίτερη εμπειρία και μια σπουδή στο μοντέρνο θέατρο.

Συντελεστές.

Διασκευή-Σκηνοθεσία: Γεωργία Μαυραγάνη

Σκηνικά-Κοστούμια: Αρτεμις Φλέσσα

Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας

Μουσική σύνθεση- αυτοσχεδιασμοί: Μιχάλης Σιώνας

Βοηθοί σκηνοθέτη: Βασίλης Καλφάκης, Σμαρώ Κώτσια

Β’ βοηθός σκηνοθέτη: Στυλιανή Δάλλα

Βοηθός σκηνογράφου: Κατερίνα Σταύρου

Οργάνωση παραγωγής: Μarleen Verschuuren

Παίζουν με αλφαβητική σειρά:

Ιωάννα Δεμερτζίδου, Εμμανουήλ Κοντός, Νικόλαος Κουσούλης, Εμμανουέλα Μαγκώνη, Δημήτρης Μορφακίδης, Μιχάλης Σιώνας, Αννη Τσολακίδου.

ΠΑΥΛΟΣ ΛΕΜΟΝΤΖΗΣ

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΘΕΜΑΤΑ

Μακάριος Λαζαρίδης: Δεν θα παραμείνουν στη δομή της Καβάλας οι μετανάστες

Με αφορμή αναρτήσεις και σχόλια στο διαδίκτυο σχετικά με...

«Ξαναζωντάνεψε» το Αρχαίο Θέατρο της Θάσου

Την ικανοποίησή του για την επαναλειτουργία του Αρχαίου Θεάτρου...

Έ όχι «όλοι μαζί τα φάγαμε». Μόνο εσείς τα τρώτε (ΟΛΟΙ)

Γράφει ο Ανδρέας Χριστόπουλος O Πάγκαλος πέρασε στην ιστορία, μεταξύ...

«Αντιγόνη» του Σοφοκλή από την 5η Εποχή στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων!

ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΥΛΟ ΛΕΜΟΝΤΖΗ Ένα διαχρονικό σχόλιο πάνω στην...

Στα περσινά επίπεδα κινήθηκαν οι βαθμολογίες των Πανελλαδικών

Αργύρης Μυστακίδης: Κενές θέσεις στο τμήμα Φυσικής και στο...

Ένας νεκρός και δύο τραυματίες σε τροχαίο

Την 27-7-2025 τις πρώτες πρωινές ώρες, στην επαρχιακή οδό...

Προβληματική είναι η άρδευση των καλλιεργειών στον κάμπο του Νέστου

Σάββας Αργυράκης: Οι ποσότητες νερού δεν είναι αυτές που...

Αντιμετωπίστηκε άμεσα πυρκαγιά στο Χρυσόκαστρο Παγγαίου

Πυρκαγιά εκδηλώθηκε το μεσημέρι του Σαββάτου (26/7/2025) σε δασική έκταση ,...