Παρασκευή, 4 Δεκεμβρίου, 2020

Ποιητική «Μήδεια» στον επιβλητικό λόφο του Αρχαιολογικού Μουσείου Φιλίππων

ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΥΛΟ ΛΕΜΟΝΤΖΗ

Ροή Ειδήσεων

Υγειονομικό υλικό πρόσφερε στο Νοσοκομείο ο Ροταριανός Όμιλος Δυτικής Καβάλας

Την Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου, ο Ροταριανός Όμιλος Δυτικής Καβάλας με μια έμπρακτη κίνηση αγάπης από τη Ροταριανή Οικογένεια και τη βοήθεια της 2484 Περιφέρειας...

Δύσβατο: Νεκρός 40χρονος άντρας σε λατομείο

Ένας 40χρονος άντρας έχασε την ζωή του όταν χτυπήθηκε στο κεφάλι από βαρύ αντικείμενο, ενώ εργαζόταν σε λατομείο στο Δύσβατο του δήμου Νέστου.Το δυστύχημα...

Καβάλα: Ανατράπηκε όχημα με παράνομους μετανάστες

Αυτοκίνητο που μετέφερε παράνομους μετανάστες εξετράπη της πορείας του και ανετράπη στην Εγνατία Οδό στο ύψος του Αγίου Σίλα στην Καβάλα, γύρω στις 9 το βράδυ της...

Κ. Μορφίδης: Έγιναν λάθη στη διαχείριση της πανδημίας

Σφοδρή επίθεση στην Κυβέρνηση, για τους χειρισμούς της στην πανδημία του κορωνοϊού, εξαπέλυσε με δηλώσεις του στον «Ενήμερο», ο εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Καβάλας...

Έξι διοικητικοί υπάλληλοι της «Παιδόπολης» θετικοί στον κορωνοϊό

Έξι διοικητικοί υπάλληλοι στο παράρτημα Καβάλας του Κέντρου Κοινωνικής Πρόνοιας της Περιφέρειας ΑΜΘ (πρώην Παιδόπολη), βρέθηκαν θετικοί στον κορωνοϊό μετά από τεστ που υποβλήθηκαν...

Άρθρα & Απόψεις

Μία μέρα Ενός εκπαιδευτικού (του Δημ. Λυμπεράκη)

Γράφει ο Δημήτρης Λυμπεράκης Δεκέμβρης 2020- Πρόγραμμα τηλεκπαίδευσης- 1η διδακτική ώρα07.45: Έγερσις07.50: Πλύσις χειρών και προσώπου07.55: 2λεπτος παρατήρησις της χορηγηθείσης (υπό της κυβερνήσεως βεβαίως βεβαίως)...

Κατάσταση πολιορκίας (του Παύλου Λεμοντζή)

Αβεβαιότητα, ανασφάλεια, φόβος, περιορισμός μετακινήσεων, αστυνομικός έλεγχος των μετακινήσεων, πρόστιμα, κλείσιμο των συνόρων, , κρούσματα, θετικός, αρνητικός.Λέξεις αιχμηρές, θαρρείς και ξεπήδησαν από τη ζώνη...

Παραθεριστική κατοικία: Μία σταθερή και ποιοτική μορφή τουρισμού

Αφού πολλές μορφές της οικονομίας θα αλλάξουν εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, είναι ανάγκη να αλλάξει και η δομή του τουρισμού.Τουλάχιστον στην περιοχή μας...

Ο κορωνοϊός και ο ιός της Αριστεράς (ηχητικό)

Σε αυτό το επεισόδιο συζητάμε για τον κορωνοϊό και το τι σημαίνει ένα δεύτερο λοκντάουν. Συζητάμε για τα όσα συνέβησαν στην επέτειο του Πολυτεχνείου,...

Πλάτωνος «Νόμοι» Βιβλίο Ε (Μέρος 4ο)

Γράφει ο Βασίλης ΤσιάντοςΚαθηγητής Διεθνούς Πανεπιστημίου ΕλλάδοςΠρόεδρος Δ.Ε. Παραρτήματος Καβάλας της ΕΜΕΕισαγωγήΤην Πέμπτη 19 Νοεμβρίου 2020 (τρίτη Πέμπτη κάθε Νοεμβρίου) ήταν η Παγκόσμια...
Εφημερίδα ΕΝΗΜΕΡΟΣ
Έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση από την εφημερίδα της Καβάλας "ΕΝΗΜΕΡΟΣ" και το Kavala Web News

Στο πλαίσιο του 4ου Εργαστηρίου Αρχαίου Δράματος και του 63ου Φεστιβάλ Φιλίππων, διακόσιοι θεατές απολαμβάνουμε, βράδυ Δευτέρας, μια εμπνευσμένη παράσταση – περφόρμανς που αφορά τη Μήδεια του Ευριπίδη. Τη Μήδεια – χαρακτήρα, που η μετάφραση του Γιώργου Χειμωνά και η σκηνοθεσία του Θοδωρή Γκόνη της δίνουν τον χώρο για να ισορροπήσει επικίνδυνα μεταξύ του οικείου και του ανοίκειου, του τυπικού και του εξαιρετικού, του συμπαθούς και του αποκρουστικού, του «εγώ» και του «alter ego».

Η Εύη Σαουλίδου, ευαίσθητη, γήινη, καθόλου μυθική ή εξωπραγματική, αλλά παρουσία σύγχρονη, υποδύεται έξοχα μια γυναίκα σε αδιέξοδο, μια πονεμένη μάνα, μια προδομένη σύζυγο. Κινείται, μιλάει και καθηλώνει τον θεατή, όχι τόσο με τις ίδιες της τις πράξεις, όσο με το γεγονός ότι το όλο πόνημα δεν της παρέχει κανένα πρόχειρο, μονοσήμαντο κλειδί ερμηνείας, παρά μόνο μια αποσβολωτική σειρά αντιφάσεων.

Βλέπουμε συνεπαρμένοι από τη μυσταγωγία του χώρου, την υπέροχη μουσική του Φώτη Σιώτα, τα έντεχνα τραγούδια, την αισθαντική του φωνή, τις μελετημένες, στιλιζαρισμένες κινήσεις του Δημήτρη Σωτηρίου και της Κικής Μπάκα, να χρεώνεται η Μήδεια της Σαουλίδου πράξεις ανατριχιαστικής βίας, να μεταλλάσσεται αυτοστιγμεί σε τραγικό πρόσωπο, κερδίζοντας τη συμπάθεια του κοινού.

Τη βλέπουμε εκστασιασμένοι από την τεχνική της να μεταμορφώνεται από διάπυρος κατήγορος του παραγκωνισμού των γυναικών , σε συνήγορο του «διαβόλου», εφόσον εμφορείται από τις ηρωικές, «ανδρικές» αξίες της τιμής και της εκδίκησης.

Συνομιλεί με τον Αιγαία, με τον Ιάσωνα, άλλοτε σοφή γυναίκα, θύμα της ανδροκρατούμενης εξουσίας που ασφυκτιά στο περιοριστικό καθεστώς των ανδρών κι άλλοτε ρήτορας που δε διστάζει να χρησιμοποιήσει σοφιστικά επιχειρήματα, ψυχολογική χειραγώγηση και να μεταμορφώνεται μπροστά στον κάθε συνομιλητή της, προκειμένου να επιτύχει τους σκοπούς της.

Η Εύη Σαουλίδου, εξαιρετική σημερινή ερμηνεύτρια, κατορθώνει σε λιγότερο από μια ώρα να πείσει ως ένθερμος θιασώτης του κοινωνικού και θρησκευτικού συμβολαίου της φιλίας, του όρκου, της ικεσίας και της πίστης, του γάμου και του οίκου και, ταυτόχρονα, να λογαριάζεται ως πολυμήχανος μηχανορράφος που αδίστακτα παραβιάζει, κατά το δοκούν, το ίδιο συμβόλαιο.

Με μαεστρία στα εκφραστικά της μέσα, αυτή η Μήδεια, εξελίσσεται μπροστά μας από ευαίσθητη γυναίκα και τρυφερή μάνα, σε ένα ηφαίστειο άγριου, καταστροφικού θυμού, σε μια στυγερή φόνισσα, η οποία, τελικά, διαφεύγει την τιμωρία με τη θεϊκή παρέμβαση και βρίσκει καταφύγιο στην Αθήνα.

Ο Θοδωρής Γκόνης, σε ρόλο αφηγητή, γεφυρώνει τις αποστάσεις στη ροή της ιστορίας, την οποία, οι περισσότεροι ήδη, ξέρουμε. Αιτία όλων των γεγονότων είναι ο έρωτας, από το πιο απλό στο πιο σύνθετο: η Μήδεια έρχεται στην Ελλάδα, γιατί ερωτεύεται τον Ιάσωνα. Ο Ιάσωνας εγκαταλείπει την αγαπημένη και τα παιδιά του, επειδή αγαπά την κόρη του Κρέοντα. Η Μήδεια υποφέρει από ζήλεια. Όλα αυτά, οδηγούν στην μανία, την παραφροσύνη και την αγριότητα του τραγικού τέλους του έργου. Ο ποιητής ερωτεύεται τον Έρωτα, τον λατρεύει και δε διστάζει να μιλήσει για τη δύναμή του σε όλη την έκταση τού έργου.

Αν, όμως, ο έρωτας δεν μας αρκεί, έρχεται ο Ευριπίδης να μιλήσει για τις προσδοκίες των ανθρώπων και πώς αυτές μπορούν να τον απογοητεύσουν. Από τη μία, αυτός που πιστεύει στο «δούναι και λαβείν» και προσδοκά μια κοινή ζωή, και από την άλλη, αυτός που αψηφά τις υποσχέσεις του και εγκαταλείπει τα κοινά όνειρα για μια νέα αρχή. Ποιος έχει περισσότερο θράσος;

«Δύο φορές βάρβαρη η Μήδεια, από καταγωγή και από έρωτα» γράφει στον πρόλογο της μετάφρασής του ο Γιώργος Χειμωνάς. Από καταγωγή, καθώς βρέθηκε ερωτική μετανάστρια στην Ελλάδα για χάρη του Ιάσωνα, και από έρωτα, γιατί μέσα από την ιστορία της «πέθαναν» ερωτοχτυπημένοι πολλοί άνθρωποι.

Στην παρούσα παράσταση- περφόρμανς , σημαντικός επίκουρος της μαγικής , ποιητικής ατμόσφαιρας, ο εμβληματικός αρχαιολογικός χώρος των Φιλίππων, η καταπράσινη πεδιάδα στον ορίζοντα, η καθαρή καλοκαιρινή βραδιά, οι ιδεώδεις φωτισμοί στα αρχαία απομεινάρια, η ευφυής σύζευξη μουσικής, χορού, υποκριτικής, τραγουδιού και, για το άρτιο αποτέλεσμα, η υπογραφή του Θοδωρή Γκόνη.

Ο Ευριπίδης έκανε για άλλη μια φορά αυτό που είχε στο μυαλό του. Άνοιξε ένα νέο παράθυρο στην τέχνη και στην τραγωδία: συνδύασε μέσα σε ένα μόνο έργο την ευαισθησία της ανθρώπινης ψυχής και τις συγκινήσεις που την διακατέχουν, τόσο τις αγνές όσο και τις άγριες παρεκκλίσεις τους. Δεν είναι τυχαίο που κανείς, πέρα των σχολαστικών μελετητών, δε θυμάται τις «Μήδειες» που έφυγαν για άλλη χώρα ή αποχωρίστηκαν τα παιδιά τους εξαιτίας ενός πολέμου. Μένουμε οι πολλοί στη Μήδεια του Ευριπίδη. Τη Μήδεια που σκότωσε τα παιδιά της για χάρη της εκδίκησης. Κι εμείς οι διακόσιοι που είδαμε (στη δεύτερη μέρα) την παράσταση φορώντας την υποχρεωτική μάσκα προστασίας, μένουμε στη «Μήδεια» του 4ου Εργαστηρίου Αρχαίου Δράματος του Φεστιβάλ Φιλίππων.

Συντελεστές:

Μετάφραση: Γιώργος Χειμώνας

Σκηνοθεσία: Θοδωρής Γκόνης

Σκηνικά – κοστούμια: Ανδρέας Γεωργιάδης

Μουσική: Φώτης Σιώτας

Βοηθός Σκηνοθέτη: Κατερίνα Συμεωνίδου

Μήδεια η Εύη Σαουλίδου

Συμμετέχουν οι χορευτές Κική Μπάκα, Δημήτρης Σωτηρίου και ο μουσικός Φώτης Σιώτας

Φωτογραφίες: Θανάσης Σοφιανός

ΠΑΥΛΟΣ ΛΕΜΟΝΤΖΗΣ

Διαφημίσεις