Τετάρτη, 27 Μαΐου, 2020

«Το παγκάκι» του Αλεξάντερ Γκέλμα έγινε ψυχαναλυτικό ανάκλιντρο στο θέατρο «Αμαλία»…

ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΥΛΟ ΛΕΜΟΝΤΖΗ

Ροή Ειδήσεων

Λ. Κυριακίδης: Η Θάσος πρέπει να καταταγεί στην κατηγορία «χαμηλής επικινδυνότητας»

Ο Δήμαρχος Θάσου κ. Ελευθέριος Κυριακίδης σχετικά με δημοσιεύματα που αναφέρονται σε κατάταξη των νησιών σε κατηγορίες επικινδυνότητας και στην κατάταξη της Θάσου στην...

Γενικό «λίφτινγκ» στην παραλιακή περιοχή του «Επισκοπείου» Ν. Περάμου

Στην επιλογή οριστικού αναδόχου για την κατασκευή του έργου που αφορά την αποκατάσταση των δημοτικών υποδομών της παραλιακής περιοχής του επισκοπείου Νέας Περάμου προχώρησαν...

Στον… αέρα βρίσκεται ο αεροπορικός τουρισμός

«Ο αεροπορικός τουρισμός βρίσκεται σε δεινή κατάσταση κι ο λόγος είναι ότι τα χρονικά περιθώρια στενεύουν, δεν υπάρχουν πολλές δυνατότητες, πρέπει να δούμε τι...

Ζητούν επανεκκίνηση της πορθμειακής γραμμής Καβάλας – Πρίνου

Επανεκκίνηση της πορθμειακής γραμμής Καβάλας – Πρίνου, ζητούν με επιστολή τους προς τον υπουργό Ναυτιλίας και Nησιωτικής Πολιτικής κ. Γιάννη Πλακιωτάκη, ο Αντιπεριφερειάρχης και...

Άμεσες λύσεις των προβλημάτων στα επείγοντα ζητούν 43 Διευθυντές των ΤΕΠ

Σαφείς κανόνες λειτουργίας στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) στα δημόσια νοσοκομεία με ανεξάρτητο προσωπικό αλλά και άρτιο εξοπλισμό, ζητούν 43 Διευθυντές στα επείγοντα, με επιστολή τους προς την ηγεσία του υπουργείου Υγείας. Αναλυτικά...

Άρθρα & Απόψεις

Το δίλημμα ενός αόρατου εχθρού (του Γιώργου Τσακίρη)

Γράφει ο Γιώργος Τσακίρης Ήταν στα τέλη του 2019 όταν στα δελτία ειδήσεων της χώρας, ξεκίνησαν να γίνονται σποραδικές αναφορές για έναν νέο ιό ο...

Πως δημιουργούμε κλίμα ειλικρίνειας και εμπιστοσύνης με τα έφηβα παιδιά μας

Γράφει ο Ψυχολόγος-Οικογενειακός Σύμβουλος Γιάννης Ξηντάρας* Όταν ήμασταν νέοι γονείς και ξεφυσούσαμε για τις δυσκολίες και τις αγωνίες που είχαμε με το μεγάλωμα των μωρών...

Το «ηθικό» πλεονέκτημα του Παπαδημούλη

Γράφει ο Ναπολέων Λιναρδάτος Οφείλουμε να αναγνωρίσουμε στον κ. Παπαδημούλη την εξαιρετική ικανότητα στην προπαγάνδα. Ένας από του βασικούς νόμους της προπαγάνδας είναι αν...

Επιτρέπεται η μεταφορά του ανήλικου τέκνου στο εξωτερικό από τον έχοντα αποκλειστικά την επιμέλεια γονέα του; (του Γιώργου Γιαγκουδάκη)

Η ερώτηση αυτή έχει να κάνει με την επιμέλεια, τον προσδιορισμό τόπου διαμονής ανηλίκων τέκνων καθώς και την  επικοινωνία ανηλίκων τέκνων, που απασχολεί πολλούς...

Τα ψέματα και όλα όσα αποκρύφθηκαν στο Δημοτικό Συμβούλιο Καβάλας (της Αναστασίας Ιωσηφίδου)

της Αναστασίας Ιωσηφίδου H τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, αποτελεί ένα μνημείο ψέματος και ασέλγειας, επάνω στην ιστορία και στους δημοκρατικούς θεσμούς που διέπουν την...
Εφημερίδα ΕΝΗΜΕΡΟΣ
Έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση από την εφημερίδα της Καβάλας "ΕΝΗΜΕΡΟΣ" και το Kavala Web News

….και «φιλοξένησε» πάθη της ανθρώπινης ψυχής . Τα ανομολόγητα πάθη, τις εσωτερικές ανάγκες, τις επιδερμικές αναζητήσεις, το βάσανο της μοναξιάς, την πίκρα της εγκατάλειψης, τον καημό του ανεκπλήρωτου, τον πόνο της προδοσίας, τα απατηλά όνειρα, το κόστος της απιστίας, την ελπίδα που τσακίζεται, γδέρνεται, ματώνει, αλλά δεν πεθαίνει.

Κείμενο απ’ τα σπλάχνα της ανθρώπινης φύσης. Ο συγγραφέας το έγραψε στο τέλος της δεκαετίας του 80. Αφορούσε τη Ρωσική κοινωνία της εποχής, ο Γιώργος Κιμούλης το μετέφρασε και το σκηνοθέτησε έτσι ώστε να αφορά τον σύγχρονο άνθρωπο, όπου γης.

Εξαιρετική δουλειά στη λεπτομέρεια. Με εφόδια τρία παγκάκια, τις σκηνοθετικές απόψεις περί καθημερινότητας κοινών θνητών, το κείμενο και το εγγενές ένστικτο- ταλέντο τους, οι δυο ήρωες, έστησαν, έζησαν και πέρασαν άμεσα στο κοινό έναν ολόκληρο κόσμο συναισθημάτων, εικόνων, πολυκύμαντων καταστάσεων του έρωτα, παλινδρομικών κινήσεων ψυχογράφου, ανατρεπτικών στάσεων-εξεγέρσεων – λιποταξιών, ατελέσφορων μαχών ανάμεσα στο αρσενικό και το θηλυκό, οπισθοχωρήσεων και λιποψυχίας, μα και δυναμικών διεκδικήσεων αγάπης και συντροφικότητας και άφθονων χιουμοριστικών δόσεων, μέχρι να καθαγιαστεί αυτή η τόσο περίεργη αλλά όχι ασυνήθιστη σχέση του ζευγαριού. Μια σχέση που αναπτύχθηκε με όλες τις διακυμάνσεις, τις ανατροπές, τις εκπλήξεις, από μια τυχαία συνάντηση σ’ ένα πάρκο.

Ένας άντρας. Μια γυναίκα. Το παιχνίδι ξεκινά. Εκείνος συστήνεται με άλλο όνομα, λέγοντας μιαν άλλη ιστορία και έπειτα για να καλύψει τα κενά της πρώτης εφευρίσκει μια δεύτερη και έπειτα μια τρίτη… και έπειτα…

Ένα παιχνίδι που και οι δύο «δέχονται» να παίξουν. Η αλήθεια θα αποκαλυφθεί;

Η αλήθεια και το ψέμα, έννοιες αλληλένδετες, συγκοινωνούντα δοχεία, ταλανίζουν τις διαπροσωπικές σχέσεις σε οργανωμένες σύγχρονες κοινωνίες, πολύ περισσότερο από τις εποχές της αρσενικής κυριαρχίας στον πλανήτη. Εδώ δεν επρόκειτο για «λευκά» ψέματα, αλλά για ψέμα που σου επιτρέπει να χειραγωγείς τον τρόπο με τον οποίον θέλεις να σε βλέπουν οι άλλοι.

Ακριβώς πάνω σ’ αυτόν τον κανόνα ο Γκέλμαν έγραψε ένα πολύπτυχο ψυχογράφημα, ο Κιμούλης το έπλασε, το μάζεψε και το ξανάπλωσε, το τύλιξε, το ανύψωσε, το ταπείνωσε, το αρωμάτισε με ελληνικό ταπεραμέντο (φλυαρία, αθυροστομία, τυχοδιωκτική σκέψη) και, μαζί με την Φωτεινή Μπαξεβάνη, βίωσαν οι δυο τους επί σκηνής το πολυδιάστατο «ταξίδι» μιας συνύπαρξης, συμβίωσης-καθρέφτης- για μας, ώστε στη διάρκεια της παράστασης ν’ αναπτύξουμε και να γνωρίσουμε ενεργειακά όλα τα στάδια της σχέσης, από τη δημιουργία της μέχρι το τέλος της διαδρομής, ώστε να δούμε μέσα μας, βαθιά μας, όπως οι ήρωες, ποιοι πραγματικά είμαστε. Στον βαθμό, τουλάχιστον, που ο καθένας μας βυθίζεται στα εσώψυχά του, κάθε που του δίνεται η αφορμή.

Αυτό το «παγκάκι» είχε φωνή. Δυνατή. Με τρόπο ρεαλιστικό, ενίοτε σουρεαλιστικό, μεταμορφώθηκε σε «ανάκλιντρο» ψυχοθεραπευτή κι έκανε τον θεατή να παραδεχτεί συμπεριφορές του που δεν ήθελε να τις φέρει από τον πίσω σάκο στον μπροστινό, για να μη τις βλέπει.

Εντύπωση μου έκανε η μεγάλη απόσταση μεταξύ των δυο χαρακτήρων επί σκηνής. Το τσάκισμα της «χημείας», για την οποία γίνεται λόγος κάθε που, εμφανώς, «δένουν» απόλυτα οι υποκριτές που ερμηνεύουν ρόλους στο ίδιο έργο. Εκείνος ένας άνδρας – χύμα, ανώριμος σαν παιδί, με τη γνωστή φρασεολογία της πιάτσας, των σχολείων, του δρόμου, των νυχτομάγαζων. Εκείνη ψυχρή, δύσκαμπτη, απότομη. Πιθανώς για να κατανοήσουμε πως τα ετερώνυμα έλκονται. Ίσως πάλι, να είναι λάθος διανομή. Δείτε την παράσταση και δώστε τη δική σας απάντηση.

Ταυτότητα παράστασης

Σκηνοθεσία – Διασκευή – Διαμόρφωση χώρου: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ

Μετάφραση: ΝΙΚΟΣ ΚΑΜΤΣΗΣ

Κοστούμια: ΣΟΦΙΑ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗ

Φωτισμοί: ΣΤΕΛΛΑ ΚΑΛΤΣΟΥ

Βοηθός σκηνοθέτη: ΣΤΑΘΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗΣ

Παίζουν:

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ

ΦΩΤΕΙΝΗ ΜΠΑΞΕΒΑΝΗ

Σημείωση: «Το παγκάκι» θα παρουσιαστεί την Παρασκευή 8, το Σάββατο 9 και την Κυριακή 10 Νοεμβρίου στο Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου

ΠΑΥΛΟΣ ΛΕΜΟΝΤΖΗΣ

Προτάσεις του συντάκτη

Διαφημίσεις