Τρίτη, 19 Ιανουαρίου, 2021

Στέφανος Σαχλίκης: «Τ’ άστρη οπού ’ναι άμετρα βιαζόταν να μετρήσει» (του Παύλου Λεμοντζή)

Παράσταση - έκπληξη από τον Γιάννη Αναστασάκη

Ροή Ειδήσεων

Άρθρα & Απόψεις

Οικονομία

Εφημερίδα ΕΝΗΜΕΡΟΣ
Έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση από την εφημερίδα της Καβάλας "ΕΝΗΜΕΡΟΣ" και το Kavala Web News

Έτσι όπως μπήκε στη ζωή μας το ίντερνετ και τα θρανία μεταλλάχτηκαν σε καναπέδες και πολυθρόνες, η έδρα του καθηγητού σε καρέκλα πρεσβυωπίας και ο πίνακας σε οθόνη υπολογιστή, αναμενόμενο ήταν να μεταφερθεί το θέατρο από τη σκηνή στο σαλόνι μας.

Άλλαξε η καθημερινότητα μας, άλλαξαν οι συνήθειές μας, προσαρμοστήκαμε στη νέα τάξη πραγμάτων ελέω κορωνοϊού κι οι φιλομαθείς, οι φιλότεχνοι, οι διψασμένοι για μάθηση, για καλλιέργεια του νου, της ψυχής ή, έστω απλά, για διασκέδαση, για μια διέξοδο στα αδιέξοδά μας, ανακαλύπτουμε- ξανά – το θέατρο on line. Πολλοί θίασοι του κρατικού κι ελεύθερου θεάτρου ανεβάζουν παραστάσεις στο διαδίκτυο έναντι τιμήματος, αλλά παραδέχομαι ότι η θέαση στο γυαλί από εκείνη την εκ του σύνεγγυς, αδικεί έργο και παράσταση.

Ωστόσο, οι κανόνες έχουν εξαιρέσεις για να θεωρούνται κανόνες. Στην Κρήτη ο Γιάννης Αναστασάκης πέτυχε να ανεβάσει στο διαδίκτυο μια εξαιρετική δουλειά που, όχι μόνο δε μετριάζει το κείμενο, αλλά μεγεθύνει το αποτέλεσμα σε όλα τα επίπεδα. Καταρχάς, μας γνωρίζει τον Στέφανο Σαχλίκη, τον πρώτο εκπρόσωπο της Κρητικής Λογοτεχνίας, τον σατιρικό ποιητή του 14ου αιώνα.

Κι όπως λέει το εισαγωγικό σημείωμα, πρόκειται για μικρής διάρκειας παράσταση, που είναι από τη φύση της μια αναμέτρηση με την ιστορία του Χάνδακα, την ιστορία της γλώσσας μας και την προσωπική ιστορία των ανθρώπων – πρωταγωνιστών αυτών των ποιητικών συνθέσεων.

Το θέμα: Ο Σαχλίκης βγαίνει ζωντανός από την επιδημία πανώλης του 1348 και γιορτάζει ξέφρενα τη σωτηρία του, ζώντας μια ζωή νυχτερινή, χωρίς φραγμούς, ξοδεύοντας τη μεγάλη περιουσία που κληρονόμησε, μπαίνοντας ακόμη και στη φυλακή. Τα διηγείται όλα αυτά στα ποιήματά του με γλώσσα τολμηρή και πνεύμα δηκτικό, εισάγοντας πρώτος αυτός στη νεοελληνική λογοτεχνία την ομοιοκαταληξία.

Οι στίχοι του ξεχωρίζουν για τη λογοτεχνική τους δύναμη αλλά και τη θεατρικότητά τους. Δεν μπορέσαμε, λοιπόν, να αντισταθούμε, λέει ο σκηνοθέτης. Η σύνθεση που θα παρακολουθήσετε στο διαδίκτυο στηρίζεται, κυρίως, σε δύο έργα του: την «Αφήγησι παράξενη του ταπεινού Σαχλίκη» και στις «Συμβουλές στον Φραντζισκή». Στόχος μας, 700 χρόνια μετά, να φωτίσουμε με την ειρωνική κι αυτοσαρκαστική διάθεση του ποιητή, όχι μόνο τη δική του μορφή, μα και συμπεριφορές που παραμένουν οικείες ακόμη και σήμερα.

Η προσέγγιση του Γιάννη Αναστασάκη στο σατιρικό κείμενο του Σαχλίκη είναι ένα λυσάρι κατανόησης της ντοπιολαλιάς, ένας απολαυστικός πεντακάθαρος ιαμβικός δεκαπεντασύλλαβος στίχος, που ερμηνεύεται αριστοτεχνικά από τους ηθοποιούς και, ταυτόχρονα, είναι αφηγηματικό θέατρο – σεβασμός στον ποιητή και το κοινό.

Εμπνευσμένη έναρξη με ταραντέλα σ’ έναν ατμοσφαιρικό σκηνικό φυσικό χώρο, που παραπέμπει ευθέως στην ενετοκρατούμενη Κρήτη του 14ου αιώνα. Γνωρίζουμε ότι στο σανίδι λειτουργεί, πριν από την πρεμιέρα, ένα θεατρικό μηχανοστάσιο. Φύλλα πόρτας, τοίχοι θεατρικού οικοδομήματος, πατάρια, σκεύη, χρηστικά αντικείμενα, ώστε η ψευδαίσθηση να εισχωρήσει στον θεατή και να τον παρασύρει στον χωροχρόνο της δράσης. Εδώ έχουμε αφηγηματικό θέατρο, σεκάνς κινηματογραφικές, ως θέατρο εν θεάτρω και εξαιρετικό μοντάζ. Οι δε ερμηνείες των ηθοποιών αψεγάδιαστες, ευκρινέστατες, παρά τις δυσκολίες του έμμετρου ιδιόμορφου στίχου. Επιπροσθέτως, κάμερες φέρνουν τον θεατή μέσα στην ιστορία.

Επομένως, είμαστε μπροστά σε μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να πιστοποιήσουμε ότι το θέατρο είναι μια κατεξοχήν οπτική τέχνη, είναι ένας χώρος θεσμοθετημένης σκοποφιλίας και, μάλιστα, από το σπίτι μας να αντιληφθούμε στο έπακρον ότι λογοτεχνία και δραματική τέχνη είναι αδέρφια δίδυμα και, εν πολλοίς, να γευτούμε, όποτε το θελήσουμε, μια ευφρόσυνη ιδιαίτερη παράσταση μικρής διάρκειας, αλλά μεγάλης απόλαυσης.

Πολλά μπράβο σε όλους τους συντελεστές.

Ταυτότητα:

Σύνθεση κειμένου, σκηνοθεσία, μουσική επιμέλεια: Γιάννης Αναστασάκης

Κοστούμια: Άννα Μαχαιριανάκη • Μακιγιάζ: Ιωακείμ Λαγουδάκης • Βοηθός σκηνοθέτη: Στέλλα Κουφάκη • Διανομή: Σαχλίκης: Θοδωρής Θεοδωρίδης, Τύχη, Πόθα, Πολιτική: Σοφία Δερμιτζάκη, Αφηγήτρια, Κουταγιώταινα, Πολιτική: Ελένη Στρατάκη • Φιλική συμμετοχή: Κωσταντίνος Μιχελάκης .

Έπαιξαν οι μουσικοί: Φλογέρες, μαντόλα: Aλέξανδρος Κανακάκης, Λαούτο, κλασσική κιθάρα: Bernardo Isola, Κρουστά: Ελεάννα Παπανικολοπούλου, Λύρες: Κέλυ Θωμά • Τραγούδησαν το “Ecco la primavera” η σοπράνο Ντένια Λεβέντη και ο τενόρος Emanuele Masi • Βίντεο παράστασης: Σκηνοθεσία κινηματογράφησης, μοντάζ: Μαρία Παπαδάκη, Υπεύθυνος κάμερας, βοηθός σκηνοθέτη, visual effects: Μιχάλης Αλεξάκης, Υπεύθυνος φωτογραφίας, φωτισμού, color grading: Λευτέρης Πιπεράκης, Υπεύθυνος εξοπλισμού, βοηθός φωτογραφίας: Γιάννης Μαθιουδάκης, Ηχοληψία, μιξάζ: Βαγγέλης Αποστόλου • Φωτογραφίες Προβών: Μάνος Πολιτάκης • Εκτέλεση Κουστουμιών: Ελένη Μανουσάκη • Εκτέλεση παραγωγής: Stravaganti NUOVI.

Τα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν στη Βασιλική Αγίου Μάρκου, στις πύλες του ιστορικού Χάνδακα και σε άλλα ιστορικά μέρη της πόλης του Ηρακλείου καθώς και στον Πύργο Κυρίμη (Επισκοπή Μυλοποτάμου) τον Οκτώβριο του 2020. Ψηφιακό Φεστιβάλ “Τέχνη Καθ’ Οδόν” 2020.

Παραγωγή: Δήμος Ηρακλείου -Αντιδημαρχία Πολιτισμού Αντιδήμαρχος: Αριστέα Τ. Πλεύρη Πολιτιστική Διαχείριση: Μαριάννα Γιαλύτη Ψηφιακή Πολιτιστική Διαχείριση: Κωνσταντίνα Χατζάκη Διοικητική Οργάνωση: Τμήμα Πολιτισμού – Εύη Μαρτιμιανάκη Δημιουργία Βίντεο Έναρξης: FnoiZ – https://www.fnoiz.com/ Ψηφιακές Μακέτες: Κύβος, The Copy Shop Ακολουθήστε τις επίσημες σελίδες της Αντιδημαρχίας Πολιτισμού του Δήμου Ηρακλείου / Follow us on: ▶ Facebook: https://www.facebook.com/HeraklionArt… ▶ Instagram: https://www.instagram.com/heraklion_a… ▶ Twitter: https://twitter.com/HeraklionArt ▶ Website: https://www.heraklion.gr/culture/hera…

ΠΑΥΛΟΣ ΛΕΜΟΝΤΖΗΣ

Διαφημίσεις