Η εφαρμογή των νόμων κι όχι η δημιουργία νέων και πιο αυστηρών είναι το πρόβλημα στη χώρα μας, τονίζει με δηλώσεις του στον «Ενήμερο» για τα όσα αναφέρονται στον νέο Κ.Ο.Κ., ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εκπαιδευτών Υποψηφίων Οδηγών της Π.Ε. Καβάλας, Ανδρέας Κορδύλης.

Σύμφωνα με τον «Ελεύθερο Τύπο», το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τις μεταφορές για τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που κατατέθηκε με περίπου τέσσερις μήνες καθυστέρηση αργά το βράδυ της Πέμπτης (8/3), προβλέπει διακύμανση των προστίμων από 100 έως 600 ευρώ ανάλογα με το βαθμό επικινδυνότητας των παραβάσεων. Προβλέπεται επίσης κατάργηση της έκπτωσης του -50% του προστίμου για όσους το πληρώνουν εντός δέκα ημερών, αλλά και αφαίρεση διπλώματος για όσους πιάνονται να παρανομούν.

«Θεωρώ ότι όλα αυτά είναι μια φούσκα που για κάποιο χρονικό διάστημα θα χρησιμοποιηθούν για να μαζέψει κάποια χρήματα το κράτος…»

«Όπως έχω πει κι άλλες φορές ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας ήταν αρκετός και μας κάλυπτε. Στη χώρα μας κολλάμε πάντοτε στην εφαρμογή των νόμων και όχι στη δημιουργία τους. Θεωρώ ότι όλα αυτά είναι μια φούσκα που για κάποιο χρονικό διάστημα θα χρησιμοποιηθούν αυτά τα πρόστιμα για να μαζέψει κάποια χρήματα το κράτος. Η ουσία είναι αλλού. Μακάρι να εφαρμοστούν όλα από την πρώτη ημέρα, αλλά πρέπει να συνεχιστεί αυτό και στη συνέχεια. Υπάρχουν κάποια θέματα για παράδειγμα με το πρόστιμο που θα είναι αναλογικό με τα εισοδήματα, καθώς όσοι κρύβουν τα εισοδήματά τους θα έχουν ευνοϊκή μεταχείριση, όπως γίνεται και στις φορολογικές. Είμαι εντελώς αντίθετος επίσης σε αυτό που γίνεται με τα 4τροχα, αφού φαίνεται να είναι στοχοποιημένο για τα ενοικιαζόμενα αυτά οχήματα στα νησιά. Βέβαια ο νέος νόμος έχει ρυθμίσεις, όπως η αφαίρεση διπλώματος σε «χοντρές» παραβάσεις που γίνονται κατά κόρον κι εκεί όντως απαιτείται η αφαίρεση διπλώματος. Μιλάμε για δεδομένα που εφαρμόζονται σε άλλες χώρες της Ευρώπης όπου δεν παίζεις μ’ αυτά. Καταληκτικά πρέπει να πω ότι οι παραβάσεις θα πρέπει να τιμωρούνται συστηματικά κι όχι όποτε θέλουν και μπορούν οι μηχανισμοί ελέγχου», επισήμανε στις δηλώσεις του ο Ανδρέας Κορδύλης.

Οι τρεις κατηγορίες των παραβάσεων

Σύμφωνα λοιπόν με το σχέδιο νόμου, οι παραβάσεις χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες. Η πρώτη αφορά τη χαμηλή επικινδυνότητα και οι οδηγοί θα πληρώνουν έως και 100 ευρώ, η δεύτερη κατηγορία αφορά τη μεσαία επικινδυνότητα και τα πρόστιμα ορίζονται μεταξύ 101 – 300 ευρώ και στην τρίτη, δηλαδή στην υψηλή επικινδυνότητα, το κόστος θα φτάνει τα 301 – 600 ευρώ.

Σε παραβάσεις όπως η χρήση κινητού χωρίς ακουστικά, η ζώνη ασφάλειας, το κράνος, η μεταφορά παιδιών χωρίς ασφάλεια (πλην προσπεράσεων φορτηγών που η ποινή είναι οι 30 μέρες χωρίς αφαίρεση πινακίδων την πρώτη φορά) προβλέπονται διοικητικά μέτρα που είναι η αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων για 60 ημέρες.

Σε περίπτωση υποτροπής μέσα σε έξι μήνες για τη χρήση κινητού και την ασφαλή μεταφορά παιδιών, ο παραβάτης θα πρέπει να επαναλάβει τις εξετάσεις οδήγησης.

«Καμπάνες» για συχνότητα παραβάσεων και αντικοινωνική συμπεριφορά

 Προβλέπονται επίσης και δύο πρόσθετες κατηγορίες, η πρώτη αφορά την πολύ υψηλή συχνότητα και η δεύτερη την αντικοινωνική συμπεριφορά. Σε όλες αυτές τις παραβάσεις (πλην προσπεράσεων φορτηγών που η ποινή ορίζεται σε 30 μέρες χωρίς αφαίρεση πινακίδων την πρώτη φορά) προβλέπονται μηδενικά πρόστιμα, αλλά διοικητικά μέτρα, όπως η αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων για 60 ημέρες.

Εισοδηματικά κριτήρια

Το νομοσχέδιο εισάγει την έννοια των εισοδηματικών κριτηρίων στην επιβολή προστίμων. Με Κοινή Υπουργική Απόφαση μπορεί να επιτρέπεται, «προκειμένου τα επαπειλούμενα διοικητικά πρόστιμα να επιτελούν αποτελεσματικά την προληπτική και κυρωτική λειτουργία τους, να θεσπίζονται εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, με βάση τα οποία μπορεί να αυξάνεται το ύψος των προστίμων που προβλέπεται για τις ανωτέρω κατηγορίες παραβάσεων και κατ’ ανώτατο όριο μέχρι το τριπλάσιο του βασικού προστίμου».

Οπως προβλέπει το υπουργείο Μεταφορών, καταργείται και η έκπτωση του 50% για όσους οδηγούς πληρώνουν εντός δέκα ημερών το πρόστιμο που τους έχει καταβληθεί.

Αναλυτικά το πότε προβλέπεται απευθείας αφαίρεση διπλώματος

Ειδικότερα, προβλέπεται απευθείας αφαίρεση πινακίδων και άδειας οδήγησης για 60 ημέρες στις εξής περιπτώσεις:

– Χρήση κινητού τηλεφώνου χωρίς τη χρήση ακουστικών ή χωρίς την τοποθέτηση κινητού σε ειδική θέση για ανοιχτή ακρόαση.

– Παρεμπόδιση ραμπών διάβασης Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) ή στάθμευσης σε αποκλειστικές ή γενικές θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ.

– Χρήση της λωρίδας εκτάκτου ανάγκης (ΛΕΑ).

– Παράβαση των διατάξεων για τη χρήση ζώνης ασφαλείας ή προστατευτικού κράνους.

– Παράβαση των διατάξεων για τη χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης και προστασίας κατά τη μεταφορά παιδιών.

– Ρίψη αντικειμένων ή ουσιών που μπορούν να προκαλέσουν πυρκαγιά, όπως το τσιγάρο.

Τέλος από τους δρόμους οι «γουρούνες»

Αλλαγές και για τις «γουρούνες» φέρνει το άρθρο 31 του νομοσχεδίου, αφού ορίζει πως οι τετράτροχες μοτοσικλέτες με κινητήρες έως 125 κυβικά δεν επιτρέπεται πλέον να κυκλοφορούν σε ασφαλτοστρωμένες οδούς, αλλά θα επιτρέπεται να τις διασχίζουν μόνο κάθετα. Παράλληλα, το άρθρο 31 ξεκαθαρίζει πως αν εκμισθωθεί «γουρούνα» σε πρόσωπο που δεν έχει απαιτούμενη άδεια οδήγησης, τότε επιβάλλεται στον εκμισθωτή, στο μισθωτή και στον οδηγό, αν ο τελευταίος επίσης δεν έχει άδεια οδήγησης, πρόστιμο 1.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής θα επιβάλλεται πρόστιμο 2.000 ευρώ και κατάσχεση της «γουρούνας».