Πέμπτη, 4 Μαρτίου, 2021

Γρίφος η λειτουργία φαρμακείων χωρίς… φαρμακοποιούς

Σίσσυ Ρακιντζή: Υπάρχει θέμα ποσοστού συνυπευθυνότητας, ο φαρμακοποιός βάζει το πτυχίο του και τον εαυτό του σε επικινδυνότητα

Ροή Ειδήσεων

Άρθρα & Απόψεις

Οικονομία

Εφημερίδα ΕΝΗΜΕΡΟΣ
Έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση από την εφημερίδα της Καβάλας "ΕΝΗΜΕΡΟΣ" και το Kavala Web News

Ανοίγει ο δρόμος για τη σύσταση φαρμακείων από μη φαρμακοποιούς με απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας. Τα φαρμακεία μπορούν να λειτουργούν υπό την εμπορική μορφή της Εταιρείας Περιορισμένης Ευθύνης (ΕΠΕ) και υπό την προϋπόθεση ότι ο επιστημονικός υπεύθυνος του φαρμακείου είναι φαρμακοποιός και παράλληλα συμμετέχει υποχρεωτικά, με ποσοστό τουλάχιστον 33% στην εταιρεία.

Η Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου με μία σειρά αποφάσεών της απέρριψε τις αιτήσεις ακύρωσης του Πανελληνίου Φαρμακευτικού Συλλόγου και του Φαρμακευτικού Συλλόγου Αττικής, με τις οποίες αμφισβητήθηκε η νομιμότητα των διατάξεων του Προεδρικού Διατάγματος 64/2018, που ρυθμίζει τα δεδομένα ίδρυσης των φαρμακείων και τις προϋποθέσεις άσκησης του επαγγέλματος του φαρμακοποιού.

”Βεβαίως πρέπει να υπάρχει κενή θέση από τη Διεύθυνση Υγείας βάσει του πληθυσμιακού μας για να ιδρύεται φαρμακείο, που αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν πανελλήνια κενές θέσεις ή αν υπάρχουν είναι σε κάποια απομακρυσμένα χωριά”

Για το θέμα μίλησε στον ”Ενήμερο”, η πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Καβάλας, Σίσσυ Ρακιντζή, επισημαίνοντας αρχικά: ”Είναι ένα θέμα το οποίο ήρθε για δεύτερη φορά στο ΣτΕ. Το ποσοστό συμμετοχής των φαρμακοποιών ήταν 20% στην προηγούμενη προσφυγή μας και τώρα η πρόταση του ΣτΕ το έχει κάνει 33% συμμετοχή φαρμακοποιού και οπωσδήποτε η παρουσία του φαρμακοποιού και υπευθυνότητά του στον χώρο αυτόν. Βεβαίως πρέπει να υπάρχει κενή θέση από τη Διεύθυνση Υγείας βάσει του πληθυσμιακού μας για να ιδρύεται φαρμακείο, που αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν πανελλήνια κενές θέσεις ή αν υπάρχουν είναι σε κάποια απομακρυσμένα χωριά και φαντάζομαι ότι κανέναν ιδιώτη δεν θα τον ενδιέφερε να πάει σε ένα χωριό των 300 κατοίκων. Άρα μιλάμε για τα αστικά κέντρα όπου πληθυσμιακές άδειες αυτή τη στιγμή με το πληθυσμιακό των 1.000 κατοίκων που λέει ο νόμος δεν υπάρχουν”.

”Με αυτό το 33% ο μεν ιδιώτης βάζει το κεφάλαιο, ο δε φαρμακοποιός βάζει το κεφάλι του σε επικινδυνότητα, το πτυχίο του και τον εαυτό του σε επικινδυνότητα…”

”Το δεύτερο για το οποίο υπήρχε ένσταση από όλους μας ήταν ότι με αυτό το 33% ο μεν ιδιώτης βάζει το κεφάλαιο, ο δε φαρμακοποιός βάζει το κεφάλι του σε επικινδυνότητα, το πτυχίο του και τον εαυτό του σε επικινδυνότητα. Γιατί οτιδήποτε αν συμβεί, όπως εμείς είμαστε στα φαρμακεία μας υπεύθυνοι για ό,τι συμβεί και μπορεί και νομικά να βρεθούμε εκτεθειμένοι, κατά τον ίδιο τρόπο θα είμαστε εκτεθειμένοι οποιοσδήποτε συνάδελφος συμμετέχει στο σχήμα αυτό. Οπότε υπάρχει ένα θέμα του ποσό υπευθυνότητα θα υπάρχει και πόσο εκτεθειμένος θα είναι ο φαρμακοποιός. Μη ξεχνάμε πόσο επικίνδυνο είναι το να γίνει ένα λάθος και ο φαρμακοποιός αυτός να είναι εκτεθειμένος απέναντι στον νόμο και να τρέχει στα πειθαρχικά συμβούλια και στα δικαστήρια με έναν κεφαλαιούχο που θα διαχειρίζεται το κεφάλαιο και τίποτα άλλο”, τόνισε στη συνέχεια η κ. Ρακιντζή.

Το πληθυσμιακό κριτήριο ”μπλοκάρει” αρχικά την απόφαση του ΣτΕ

”Εκεί είναι οι ενστάσεις μας, δηλαδή πώς θα διαχειριστεί τις ελλείψεις, πώς θα διαχειριστεί τον ΕΟΠΥΥ; Υπάρχουν πάρα πολλά προβλήματα για αυτό και θα γίνουν διαπραγματεύσεις, θα γίνουν ρυθμίσεις και θα δούμε πώς μπορεί να εξελιχθεί το θέμα στη συνέχεια. Το πρώτο βασικό είναι ότι θα τρέξει πληθυσμιακά οπότε αυτή τη στιγμή δεν είναι άμεσο το πρώτο πρόβλημα όπου ο ιδιώτης θα πρέπει να βρει το πληθυσμιακό κριτήριο και την κενή θέση από τις Διευθύνσεις Υγείας των κατά τόπους νόμων. Οπότε αυτό στην αρχή ”μπλοκάρει” το ξεκίνημα της λειτουργίας της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας. Θα πρέπει να κατοχυρώσουμε τους συναδέλφους που τυχόν προκύψει να μπουν σαν υπεύθυνοι φαρμακοποιοί με ποσοστό 33% και διαχειριστή έναν κεφαλαιούχο και τίποτα άλλο”, ανέφερε ακόμη η πρόεδρος του Φ.Σ.Κ.

Τα φαρμακεία δεν είναι εμπορικές επιχειρήσεις, αλλά είναι επιχειρήσεις οι οποίες διαθέτουν ένα αγαθό που είναι το φάρμακο

Παράλληλα, η κ. Ρακιντζή υπογράμμισε ότι τα φαρμακεία δεν είναι εμπορικές επιχειρήσεις, αλλά είναι επιχειρήσεις οι οποίες διαθέτουν ένα αγαθό που είναι το φάρμακο και δεν είναι ότι ο στόχος το ποσοστό κέρδους, ούτε μόνο το κέρδος.

”Εδώ πιστοποιηθήκαμε για εμβόλια, είμαστε στη φάση που θα δίνουμε τα φάρμακα υψηλού κόστους δωρεάν για ένα εξάμηνο και για λίγο χρονικό διάστημα περισσότερο, μέχρι το υπουργείο υγείας να δει το κέρδος, το όφελος και το κόστος, προκειμένου να τα διαθέτουν τα φαρμακεία και με τι ποσοστό κέρδους θα τα διαθέτουν. Είμαστε σε διαδικασία επιστημονικότητας, τρέχουν σεμινάρια εξειδίκευσης των φαρμακοποιών όσον αφορά τα αναπνευστικά σκευάσματα, τα φάρμακα υψηλού κόστους, των καρκινοπαθών και ξαφνικά έρχεται αυτό να μπλοκάρει όλα αυτά και να τρέχουμε να βρούμε τις υπευθυνότητες που θα πρέπει να έχει ο φαρμακοποιός που θα διαχειριστεί αυτό το σχήμα του νέου φαρμακείου με τον ιδιώτη, ο οποίος καθαρά θα θέλει να διαχειριστεί κέρδη και τίποτα άλλο”, υπογράμμισε τέλος στις δηλώσεις της η κ. Ρακιντζή.

Η κρίση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας

Η δυνατότητα ίδρυσης φαρμακείου από μη φαρμακοποιό, ο οποίος υποχρεούται σε σύσταση ΕΠΕ για τον σκοπό αυτό, δεν αντίκειται στο Σύνταγμα, εφόσον επιστημονικός υπεύθυνος του φαρμακείου παραμένει φαρμακοποιός, που συμμετέχει υποχρεωτικά, με ποσοστό τουλάχιστον 33%, στην ΕΠΕ

Η ρυθμιστική παρέμβαση του κράτους στις επιχειρηματικές δραστηριότητες με αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών υγείας, στις οποίες περιλαμβάνεται και η ίδρυση και λειτουργία φαρμακείων, δικαιολογείται από επιτακτικό λόγο δημοσίου συμφέροντος, που συνίσταται, προεχόντως, στην ανάγκη προστασίας της υγείας των πολιτών, και είναι επιτρεπτή, υπό την προϋπόθεση ότι δεν παραβιάζεται η αρχή της αναλογικότητας. Τα φαρμακεία τα οποία διαθέτουν στο κοινό αγαθά ζωτικής σημασίας για τη διαφύλαξη και την αποκατάσταση της υγείας, δεν αποτελούν αμιγώς εμπορικές επιχειρήσεις, υποκείμενες στους όρους του ελεύθερου ανταγωνισμού, η ρύθμιση δε του καθεστώτος πρόσβασης στο επάγγελμα του φαρμακοποιού, καθώς και του καθεστώτος άσκησης της επιχειρηματικής δραστηριότητας της λιανικής πώλησης φαρμάκων, πρέπει να λαμβάνει υπόψη την ιδιομορφία των φαρμακείων, στα οποία η εμπορική δραστηριότητα συνδυάζεται με την υπεύθυνη επιστημονική παροχή υπηρεσιών, που εγγυάται την ελεγχόμενη και ορθολογική διακίνηση των φαρμάκων, και με την κοινωνική αποστολή του φαρμακοποιού.

Ενόψει των κινδύνων για τη δημόσια υγεία και για την δημοσιονομική ισορροπία των συστημάτων κοινωνικής ασφάλισης, ο νομοθέτης δύναται να επιβάλλει περιορισμούς όχι μόνο για την άσκηση του επαγγέλματος του φαρμακοποιού, αλλά και για την ίδρυση και λειτουργία φαρμακείου. Κατά συνέπεια, δικαιολογείται η συνεκτίμηση από τον νομοθέτη όχι μόνο των υπαρκτών και πλήρως αποδεδειγμένων κινδύνων για την υγεία, αλλά και των ενδεχόμενων κινδύνων εν σχέσει με τον ασφαλή και με ποιοτικές εγγυήσεις εφοδιασμό του πληθυσμού με φάρμακα.

Αξίζει να σημειωθεί καταληκτικά ότι ένα μέλος του ΣτΕ μειοψήφησε και διατύπωσε τη γνώμη ότι η συνταγματικώς επιβαλλόμενη προστασία της δημόσιας υγείας επιτυγχάνεται μόνο εφόσον η άδεια ίδρυσης φαρμακείων δίδεται αποκλειστικά σε φαρμακοποιούς, οι οποίοι παρέχουν τις εγγυήσεις για την δέουσα άσκηση του φαρμακευτικού επαγγέλματος. Ως εκ τούτου, η επίμαχη εξουσιοδοτική διάταξη, η οποία προβλέπει τη χορήγηση άδειας και σε ιδιώτες μη φαρμακοποιούς, αντίκειται στο Σύνταγμα.

Διαφημίσεις