Σάββατο, 28 Νοεμβρίου, 2020

Το Εκπαιδευτικό μας Σύστημα στην εποχή της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης

Ροή Ειδήσεων

Απόλυτα αναμενόμενη η παράταση του lockdown

Απόλυτα αναμενόμενη χαρακτήρισε την παράταση του lockdown, τουλάχιστον μέχρι τις 7 Δεκεμβρίου, η αντιπρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Καβάλας, Δέσποινα Ιατρού.«Ήταν κάτι δεδομένο. Φαινόταν από...

«Ελληνική Λύση»: Μείωση στα τέλη κυκλοφορίας και στα ασφάλιστρα

Οι βουλευτές της «Ελληνικής Λύσης» Απόστολος Αβδελάς και Κωνσταντίνος Χήτας μετά από εισήγηση του τομεάρχη Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Δημήτρη Πιπεργιά, κατέθεσαν προς τον...

Κορωνοϊός: 51 νέα κρούσματα στην Π.Ε. Καβάλας, 2.013 πανελλαδικά

Ο ΕΟΔΥ ανακοίνωσε σήμερα 2.013 νέα κρούσματα covid -19 στη χώρα, εκ των οποίων 14 εντοπίστηκαν κατόπιν ελέγχων στις πύλες εισόδου της χώρας.Ο συνολικός...

Συλλυπητήριο μήνυμα του Κ. Αντωνιάδη για τον θάνατο του Θεόδωρου Καλλιοντζή

Ο Αντιπεριφερειάρχης Καβάλας Κώστας Αντωνιάδης έκανε την παρακάτω δήλωση:Ο Θεόδωρος Καλλιοντζής υπήρξε ένας μαχητής, με έντονη πολιτική σκέψη και άποψη. Αποφασιστικός, διεκδικητικός και οραματιστής...

Η ΕΓΕΣΥΚ διαμαρτύρεται για την μετακίνηση του Θωρακοχειρουργού στο «Θεαγένειο»

Η Ένωση Γιατρών ΕΣΥ Καβάλας (ΕΓΕΣΥΚ) εξέδωσε την παρακάτω ανακοίνωση:Το Δ.Σ της ΕΓΕΣΥΚ με οργή πληροφορήθηκε πως ο Διοικητής της 4ης Υγειονομικής Περιφέρειας με...

Άρθρα & Απόψεις

Παραθεριστική κατοικία: Μία σταθερή και ποιοτική μορφή τουρισμού

Αφού πολλές μορφές της οικονομίας θα αλλάξουν εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, είναι ανάγκη να αλλάξει και η δομή του τουρισμού.Τουλάχιστον στην περιοχή μας...

Ο κορωνοϊός και ο ιός της Αριστεράς (ηχητικό)

Σε αυτό το επεισόδιο συζητάμε για τον κορωνοϊό και το τι σημαίνει ένα δεύτερο λοκντάουν. Συζητάμε για τα όσα συνέβησαν στην επέτειο του Πολυτεχνείου,...

Πλάτωνος «Νόμοι» Βιβλίο Ε (Μέρος 4ο)

Γράφει ο Βασίλης ΤσιάντοςΚαθηγητής Διεθνούς Πανεπιστημίου ΕλλάδοςΠρόεδρος Δ.Ε. Παραρτήματος Καβάλας της ΕΜΕΕισαγωγήΤην Πέμπτη 19 Νοεμβρίου 2020 (τρίτη Πέμπτη κάθε Νοεμβρίου) ήταν η Παγκόσμια...

9 ξεκάθαρες απαντήσεις σε συχνές ερωτήσεις για το συναινετικό διαζύγιο (του Γιώργου Γιαγκουδάκη) – Βίντεο

Θέλεις να μάθεις τις top συχνές ερωτήσεις σχετικά με το συναινετικό διαζύγιο και να έχεις τις πιο ξεκάθαρες απαντήσεις? Αν ναι παρακολούθησε το βίντεο...

Τριανταφυλλιά, 2ο μέρος, (της Αναστασίας Τερζόγλου)

Γράφει η Αναστασία Τερζόγλου Η Τριανταφυλλιά μας, η μικροπαντρεμένη μετανάστρια, στο Μόντρεαλ του Καναδά, φυσικά, στην αρχή ζούσε χαρούμενη, παρ’ όλη την διαφορετικότητα του καιρού,...
Εφημερίδα ΕΝΗΜΕΡΟΣ
Έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση από την εφημερίδα της Καβάλας "ΕΝΗΜΕΡΟΣ" και το Kavala Web News

Γράφει ο Αργύρης Μυστακίδης

Πρόεδρος Συνδέσμου Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ν. Καβάλας

Toν τελευταίο καιρό έχουν δει το φως της δημοσιότητας αρκετά στοιχεία που καταδεικνύουν ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν ανταποκρίνεται με επάρκεια στις απαιτήσεις της εποχής της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης, μιας εποχής που χαρακτηρίζεται από την ευφυή εκμάθηση/αυτό-εκπαίδευση των ίδιων των Μηχανών (Machine Learning), την επιστήμη των Δεδομένων (Data Science) και την Τεχνητή Νοημοσύνη (Artificial Intelligence), αλλά και στον ρόλο του να διαπλάθει ενεργούς και σκεπτόμενους πολίτες.

Στερεί έτσι, από τους νέους μας τη δυνατότητα να κατακτήσουν τις απαιτούμενες δεξιότητες που θα τους καταστήσουν ανταγωνιστικούς και ευπροσάρμοστους σε ένα κόσμο που αλλάζει ραγδαία, γεμάτο από προκλήσεις και ευκαιρίες. Κατ’ επέκταση στερεί από τη χώρα μας τη δυνατότητα ανάπτυξης, ευημερίας και προόδου.

Σύμφωνα με έρευνες, το 65% των νέων πτυχιούχων αναζητεί εργασία σε ειδικότητες που εκλείπουν. Οι επιχειρήσεις αναζητούν εργαζόμενους με ψηφιακές δεξιότητες σε ποσοστό 70%, ενώ ένας στους τρεις εργαζόμενους δεν διαθέτει καμία. Εκτιμάται ότι η χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στις μηχανές και η «είσοδος» των ρομπότ στην αγορά εργασίας θα οδηγήσει σε απώλεια 800 εκατ. θέσεων εργασίας μέχρι το 2030, που αντιστοιχεί στο 20% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού σήμερα.

Τα πρόσφατα αποτελέσματα τους διεθνούς μαθητικού διαγωνισμού PISA (Programme for International Student Assessment), στον οποίο κάθε τρία χρόνια περίπου μισό εκατομμύριο μαθητές από 72 χώρες αξιολογούνται σε κοινά θέματα στα μαθηματικά, την κατανόηση κειμένου και τις φυσικές επιστήμες, κρούουν για μια ακόμη φορά τον κώδωνα του κινδύνου. Οι Έλληνες μαθητές κατατάσσονται στο επίπεδο της Χιλής, της Σλοβακίας και της Βουλγαρίας. Οι μαθητές όλων των άλλων χωρών της Ε.Ε., όμως, όπως και των περισσοτέρων πλούσιων χωρών της Αμερικής, της Ωκεάνιας και της Ασίας, τα πηγαίνουν πολύ καλύτερα. Από τις Ευρωπαϊκές χώρες τις καλύτερες επιδόσεις κατέγραψαν, οι Εσθονοί μαθητές!

Για τους παροικούντες την Ιερουσαλήμ τα αποτελέσματα δεν είναι κεραυνός εν αιθρία. Κοινή συνισταμένη πολλών μελετών που έχουν εκπονηθεί τα τελευταία χρόνια, είναι ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα στερείται ευελιξίας, χαρακτηρίζεται από μεγάλη αδράνεια και το χειρότερο απ’ όλα έχει καταστεί απωθητικό για τους μαθητές,  Χαρακτηρίζεται από «έναν ξηρό φορμαλισμό και μια τυποκρατία. Υπάρχει μια διάχυτη παρεξήγηση ως προς την ουσία των πραγμάτων, της γνώσης, της παιδείας και της εκπαίδευσης που σχετίζεται με την ποιότητα της ύπαρξής μας και της σχέσης μας με τον κόσμο.», όπως επισημαίνει ο Γ. Μπαμπινιώτης σε πρόσφατη συνέντευξή του.  Και συνεχίζει: «Δεν μορφώνουμε υπεύθυνους, σκεπτόμενους, καλλιεργημένους κι ευαίσθητους πολίτες. Φορτώσαμε το σχολείο με όγκους αμάσητων κι αχώνευτων πληροφοριών, οι οποίοι ποτέ δεν γίνονται χρήσιμοι κι αξιοποιήσιμοι για βαθύτερη γνώση. Υπηρετούν τη στρέβλωση της ελληνικής εκπαίδευσης, η οποία αποτυπώνεται πλήρως με την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.»

Ένα μέρος του προβλήματος οφείλεται σίγουρα στην υποχρηματοδότησή του και την κακή κατανομή των οικονομικών του πόρων. Μελέτη του ΙΟΒΕ που δημοσιεύτηκε τον περασμένο Μάρτιο καταδεικνύει ότι:

«…η συνολική δημόσια εκπαιδευτική δαπάνη στην Ελλάδα α) υστερεί διαχρονικά έναντι των άλλων χωρών της Ευρώπης, β) κατανέμεται περισσότερο στην τριτοβάθμια και την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, και λιγότερο στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, γ) είναι περισσότερο συγκεντρωμένη στο Κεντρικό Κράτος, έναντι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, συγκριτικά με τις άλλες χώρες της Ευρώπης, δ) κατευθύνεται πολύ περισσότερο στις αποζημιώσεις εργαζομένων και στις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης, σε βάρος άλλων κατηγοριών δαπανών, όπως είναι οι υποδομές, οι λειτουργικές δαπάνες και οι κοινωνικές μεταβιβάσεις και παροχές.»

Ένα άλλο παθογενές χαρακτηριστικό του είναι ότι, επί δεκαετίες ήταν σε όλες του τις βαθμίδες προσανατολισμένο στην κατάκτηση των τυπικών και όχι των ουσιαστικών προσόντων, αφού στην πλειοψηφία των περιπτώσεων η αποφοίτηση από το Λύκειο ή το Πανεπιστήμιο ήταν το τυπικό μέσο για τον διορισμό στο Δημόσιο. Όταν η ικανότητα του Δημοσίου τομέα να απορροφήσει πτυχιούχους μειώθηκε δραματικά, έγινε εμφανές ότι το ανθρώπινο δυναμικό της χώρας μας στερούταν των προσόντων εκείνων που θα το καταστούσαν ευέλικτο και ανταγωνιστικό στην εγχώρια, αλλά και στην παγκόσμια αγορά εργασίας.

Το δημόσιο εκπαιδευτικό μας σύστημα απαιτεί άμεσες και ριζικές παρεμβάσεις/τομές που:

  • θα πρέπει να διατρέχουν οριζόντια όλες τις βαθμίδες του, μιας και δεν υπάρχει χρόνος για την υλοποίηση σχεδίων από κάτω τα πάνω,
  • θα εμπλέκουν στον σχεδιασμό τους, άριστους γνώστες της διεθνούς εκπαιδευτικής πραγματικότητας και των σύγχρονων παιδαγωγικών τάσεων,
  • θα έχουν στο επίκεντρό τους εκπαιδευτικούς και θα «επενδύουν» στη συνεχή και ουσιαστική τους εξέλιξη, δίνοντας κίνητρα και ανταμείβοντας τους άξιους και εργατικούς,
  • θα προσφέρουν αξιόπιστη εναλλακτική διέξοδο στην επαγγελματική εκπαίδευση με πιστοποιημένους τίτλους σπουδών που θα αντανακλούν ουσιαστικά και πραγματικά προσόντα των κατόχων τους,
  • θα χαρακτηρίζονται από εξωστρέφεια και επικοινωνία με τη διεθνή πραγματικότητα,
  • θα συμπεριλάβουν μηχανισμούς συνεχούς και αξιόπιστης αξιολόγησης του συντελούμενου έργου σε κάθε συνιστώσα του, καθώς και μηχανισμούς σχεδιασμού και υλοποίησης άμεσων και αποτελεσματικών διορθωτικών παρεμβάσεων.

Είναι πράγματι μεγάλη η πρόκληση για τη νέα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, που δείχνει να έχει κατανοήσει τον επείγοντα χαρακτήρα των απαιτούμενων αλλαγών. Αρκεί να εστιάσει στην ουσία και να κινηθεί με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα.

«Καιροί ου μενετοί.»

Αργύρης Μυστακίδης

Πρόεδρος Συνδέσμου Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ν. Καβάλας

Β’ Αντιπρόεδρος Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδας

Διαφημίσεις