Πέμπτη, 17 Ιουνίου, 2021

Άλλα τα μάτια του μαθητή και άλλα του… υπολογιστή

Βασιλική Βασιλειάδου: Η τηλεκπαίδευση είναι λύση ανάγκης, το παιδί υποχρεώνεται να λειτουργεί ρομποτικά, παθητικά και απομονωμένα, στην ουσία η τεχνολογία δεν μας φέρνει πιο κοντά αλλά πιο μακριά εκπαιδευτικά

Ροή Ειδήσεων

Άρθρα & Απόψεις

Οικονομία

Εφημερίδα ΕΝΗΜΕΡΟΣ
Έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση από την εφημερίδα της Καβάλας "ΕΝΗΜΕΡΟΣ" και το Kavala Web News
spot_img

«Δεν τίθεται θέμα σύγκρισης ανάμεσα στη δια ζώσης εκπαίδευση και την τηλεκπαίδευση. Το να νιώθεις τα μάτια του μαθητή σου, την ενέργειά του, να του μιλάς και να νιώθεις την αλληλεπίδραση, δεν συγκρίνονται με τα μάτια που βλέπει ένας καθηγητής την ώρα που παραδίδει μάθημα στο διαδίκτυο».

Τα παραπάνω τονίζει με συνέντευξή της στον «Ενήμερο», η Βασιλική Βασιλειάδου, μαθηματικός, τ. β. καθηγητή Πανεπιστημίου Κρήτης, διευθύντρια του φροντιστηρίου «Πουκαμισάς» Καβάλας, κάτοχος Μ.Α in education (Roehampton University) και Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού.

Τα φροντιστήρια παραμένουν κλειστά για διάστημα έξι μηνών περίπου. Θεωρείτε ότι κατάφεραν μέχρι τώρα να αντεπεξέλθουν στον σημαντικό ρόλο τους;

«Τα φροντιστήρια φέτος ήταν σε εγρήγορση, καθώς όλα έδειχναν από την αρχή της χρονιάς ότι κάποια στιγμή θα κλείναμε. Ήταν το σενάριο που δεν θέλαμε σε καμία περίπτωση να πραγματοποιηθεί, αλλά θεωρώ ότι η πλειοψηφία το χειρίστηκε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, με γνώμονα τη πολιτική τους και τις υπηρεσίες που προσφέρουν. Ειδικά τα φροντιστήρια που αποτελούνται από γερές και ενωμένες ομάδες και λειτουργούν σε οργανωμένα πλαίσια, δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα σε οποιαδήποτε συνθήκη».

Πότε εκτιμάτε ότι θα ανοίξουν και πάλι τα φροντιστήρια;

«Δυστυχώς δεν υπάρχει σαφής και επίσημη ενημέρωση για το άνοιγμα των φροντιστηρίων. Προσωπικά θεωρώ ότι δεν υπάρχει περίπτωση να ανοίξουμε πριν το Πάσχα και ίσως ανοίξουμε, πάντα υπό συνθήκες, μετά τις γιορτές».

Είναι καλύτερο αυτό να συμβεί μετά το Πάσχα;

«Εκπαιδευτικά, το συντομότερο άνοιγμα θα ήταν το καλύτερο άνοιγμα. Δεν γίνεται όμως ο παράγοντας υγεία να μπαίνει σε δεύτερη μοίρα. Μας ενδιαφέρει κυρίως η υγεία των παιδιών, των οικογενειών τους και των εκπαιδευτικών μας. Οπότε καλύτερα να προβούμε στο προσδοκώμενο άνοιγμα μας στη πιο ασφαλή περίοδο, ανάλογα με τη κρίση των επιδημιολόγων σε συνεργασία με τους αντίστοιχους αρμόδιους».

Πόσο εξοικειωμένοι είναι οι μαθητές σας με την τηλεκπαίδευση;

«Τα παιδιά παρακαλούν να ξαναγυρίσουν στο σχολείο! Αυτό νομίζω δίνει μια σπουδαία ανατροφοδότηση. Τα περισσότερα παιδιά σαφώς είναι εξοικειωμένα με τις νέες τεχνολογίες, τους υπολογιστές και τα κινητά, αλλά όχι όλα. Επίσης, μπορεί να το δέχτηκαν στην αρχή με χαρά γιατί θα «έχαναν» σχολείο, διαγωνίσματα ή θα έβρισκαν τρόπο να «κλέψουν» σε τεστ, αλλά αυτό κράτησε για λίγο. Τα παιδιά ναι μεν είναι εξοικειωμένα κατά κύριο λόγο με τη τηλεκπαίδευση, αλλά καθόλου με τη συστηματική και συνεχόμενη εμπλοκή τους σε αυτή».

Υπάρχουν διαφορές σε σχέση με την εφαρμογή της στο πρώτο κύμα της πανδημίας το 2020;

«Υπάρχουν πάρα πολλές θετικές διαφορές κι αυτό οφείλεται κυρίως σε δύο παράγοντες. Ο πρώτος είναι ότι πλέον οι καθηγητές στα σχολεία και τα φροντιστήρια είναι πλέον εκπαιδευμένοι στις πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης κι έχουν βρει τρόπους, ώστε να διεκπεραιώνουν τα μαθήματά τους με τον πιο απλό και εύκολο τρόπο. Ο δεύτερος είναι ότι και οι ίδιοι οι γονείς δεν είναι αρνητικοί στην τηλεκπαίδευση και προσπαθούν να στηρίξουν τα παιδιά τους και να τα διευκολύνουν. Την προηγούμενη χρονιά σημειώθηκαν πολλές διακοπές φοίτησης σε φροντιστήρια, επειδή οι γονείς δεν ενέκριναν την τηλεκπαίδευση και τη θεωρούσαν μη αποδεκτή μέθοδο διδασκαλίας. Οπότε όλα αυτά έχουν αντίκτυπο στο εκπαιδευτικό αποτέλεσμα».

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα της τηλεκπαίδευσης;

«Ας σκεφτούμε τι θα γινόταν στον τομέα της εκπαίδευσης με την τωρινή κατάσταση χωρίς τηλεκπαίδευση. Τα παιδιά δεν θα μπορούσαν να παρακολουθήσουν μαθήματα για πάρα πολλούς μήνες. Αυτό από μόνο του μας δείχνει τη δύναμη και το βασικό της πλεονέκτημα σε σχέση με την δια ζώσης εκπαίδευση, ότι μπορεί να διατηρήσει την εκπαιδευτική διαδικασία ακόμα και σε καταστάσεις κρίσης όπως τώρα. Σε καταστάσεις όπου απαγορεύεται η φυσική παρουσία ενός μαθητή ή ακόμα και καθηγητή, η τηλεκπαίδευση είναι εκεί για να δώσει λύση. Δυστυχώς, θεωρώ ότι όλα τα υπόλοιπα είναι μειονεκτήματα, καθώς συμβάλει στο να μάθει ένα παιδί να λειτουργεί ρομποτικά, παθητικά και απομονωμένα. Είναι σημαντικό να τονίσουμε πόσο πολύ δυσκολεύονται παιδιά ειδικής αγωγής και γενικότερα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Επίσης, δεν επιτρέπει να αναπτυχθούν υγιείς και φυσιολογικές εκπαιδευτικές σχέσεις και τελικά στην ουσία η τεχνολογία δεν μας φέρνει πιο κοντά αλλά πιο μακριά εκπαιδευτικά. Τέλος με την τηλεκπαίδευση δεν μπορούμε να έχουμε σαφή, αξιόπιστη και αξιοκρατική αξιολόγηση που είναι πολύ βασικό και κομβικό στο επάγγελμά μας».

Μπορεί να συγκριθεί με την δια ζώσης εκπαίδευση;

«Προσωπικά δεν τίθεται θέμα σύγκρισης ανάμεσα στη δια ζώσης εκπαίδευση και την τηλεκπαίδευση. Το να νιώθεις τα μάτια του μαθητή σου, την ενέργειά του, να του μιλάς και να νιώθεις την αλληλεπίδραση, δεν συγκρίνονται με τα μάτια που βλέπει ένας καθηγητής την ώρα που παραδίδει μάθημα στο διαδίκτυο. Ο μαθητής δεν κοινωνικοποιείται, δεν καλλιεργεί φυσικές σχέσεις με τους καθηγητές του και το μάθημα γίνεται πιο απρόσωπο».

Λόγω της επικρατούσας κατάστασης, πόσο καλή μπορεί να είναι η προετοιμασία ενός μαθητή για να αντεπεξέλθει στις πανελλαδικές εξετάσεις;

«Είναι μια ερώτηση για την οποία θα μπορούσα να μιλάω για ώρες, καθώς η προετοιμασία για τις πανελλαδικές εξετάσεις με την παρούσα κατάσταση εξαρτάται από πάρα πολλούς παράγοντες στους οποίους μπορούμε να αναφερθούμε. Εξαρτάται λοιπόν από την υλικοτεχνική υποδομή που έχει ο μαθητής για να παρακολουθεί μαθήματα με τηλεκπαίδευση, από την κατάσταση στο σπίτι λόγω εγκλεισμού και το πώς είναι οι οικογενειακές του σχέσεις, από τα μαθησιακά προβλήματα που μπορεί να έχει και πως τα έχει διαχειριστεί με την τηλεκπαίδευση, από το άγχος που του έχει προκληθεί καθώς είναι έρμαιο πολλών αλλαγών στο εκπαιδευτικό σύστημα κ.ά. Με λίγα λόγια οι συνθήκες δεν βοηθούν ιδιαίτερα ώστε η προετοιμασία ενός μαθητή να φτάσει στο μέγιστο των δυνατοτήτων του. Χρειάζεται λοιπόν πολύ στήριξη, ενθάρρυνση και υπομονή».

Ποια θεωρείτε ότι θα είναι η επόμενη ημέρα μετά την πανδημία στην εκπαίδευση; Μπορεί η πανδημία να αποτελέσει «ευκαιρία» για κάποια πράγματα που πρέπει να κρατήσουν οι μαθητές σε σχέση με τη γενικότερη νοοτροπία τους;

«Είμαι υπερβολικά αισιόδοξη για την επόμενη μέρα στο χώρο της εκπαίδευσης! Νομίζω ότι αυτή κατάσταση μας έχει δώσει να καταλάβουμε πόσο ανάγκη έχουμε την επαφή με τους μαθητές μας και πόσο ανάγκη έχουν οι μαθητές μας την επαφή μαζί μας. Όπως σε όλα, συνειδητοποιούμε την αξία όλων των δεδομένων, είμαστε πιο δυνατοί και ατρόμητοι πλέον, αγαπήσαμε τη δουλειά μας περισσότερο και είμαστε έτοιμοι να μεταφέρουμε και τεχνολογικά επιτεύγματα ακόμα και στη δια ζώσης διδασκαλία. Οι μαθητές έχουν εκτιμήσει σε βάθος τη σημαντικότητα της επαφής τους με τους καθηγητές τους και χαίρομαι πολύ που τους βλέπω πιο συνεργάσιμους από ποτέ να βοηθήσουν την εκπαιδευτική διαδικασία, κάτι που είμαι βέβαιη ότι θα μεταφερθεί και στη δια ζώσης διδασκαλία. Ας κρατήσουμε αυτό το θετικό λοιπόν μέσα σε όλο το κακό που έχει δημιουργήσει η όλη κατάσταση».

Διαφημίσεις