Βράδυ Κυριακής, στο κατάμεστο ΟΛΥΜΠΙΟΝ έγινε η απονομή των βραβείων στο 58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης σε μια λιτή τελετή με πολλά χειροκροτήματα και, ίσως, διαφορετικές εκτιμήσεις – αποτιμήσεις. «Χρυσό Αλέξανδρο» κέρδισε η ταινία «Κοράκια» του Γιένς Ασουρ (Σουηδία). Πλάι στον «Αλέξανδρο»  όπως είναι γνωστό, μπαίνει και τιμητικά το όνομα του μεγάλου απόντα Θόδωρου Αγγελόπουλου.

Πιο αναλυτικά η κριτική επιτροπή του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, οι Ανμαρί Τζασίρ (σκηνοθέτιδα, σεναριογράφος & παραγωγός), Πέιμαν Μααντί (ηθοποιός, σεναριογράφος & σκηνοθέτης), Κάρελ Οχ (καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Κάρλοβι Βάρι), Μπρουνό Ταριέρ (sound designer) και Μαρία Ναυπλιώτου (ηθοποιός) παρέδωσαν τις επιλογές τους. Το μεγάλο Βραβείο Καλύτερης ταινίας «Χρυσός Αλέξανδρος – Θόδωρος Αγγελόπουλος», το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 8.000 ευρώ, απονέμεται στην ταινία ΚΟΡΑΚΙΑ/ KORPARNA/ RAVENS του Γιενς Ασούρ (Σουηδία).

(Η σκηνή από τη βραβευμένη Σουηδική ταινία «Κοράκια»)

Ο Γιενς Ασούρ είναι διάσημος φωτογράφος και κινηματογραφιστής από τη Σουηδία. Οι μικρού μήκους ταινίες του έχουν βραβευτεί σε πολλά διεθνή φεστιβάλ. Με τα «Κοράκια» του αφηγείται την ιστορία του Άγκνε, ενός επίμονου αγρότη που ζει στην επαρχία της Σουηδίας της δεκαετίας του ’70 και προσπαθεί με νύχια και με δόντια να σώσει τη φάρμα του από τις κερδοσκοπικές βλέψεις του οικοπεδούχου και από το γενικό κλίμα του «εκσυγχρονισμού». Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του διάσημου φωτογράφου Γενς Ασούρ είναι μια δραματική, αγωνιώδης ελεγεία για τα βάρη της οικογένειας και τη δύναμη του αναπόφευκτου και εντυπωσίασε.

Το Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής – Αργυρός Αλέξανδρος απονεμήθηκε στην ταινία ΧΩΡΙΣ ΟΝΟΜΑ, ΧΩΡΙΣ ΥΠΟΓΡΑΦΗ/ BEDOONE TARIKH, BEDOONE EMZA /NO DATE, NO SIGNATURE του Βαΐντ Τζαλιλβάντ, Ιράν

Το Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής για Καλύτερη Σκηνοθεσία – Χάλκινος Αλέξανδρος απονεμήθηκε στον σκηνοθέτη Χλίνουρ Πάλμασον για την ταινία του WINTER BROTHERS/ VINTERBRODRE, Δανία, Ισλανδία

Το Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας απονεμήθηκε στον Ρέινε Μπρίνολφσον για την ερμηνεία του στην ταινία ΚΟΡΑΚΙΑ /KORPARNA/ RAVENS, του Γιενς Ασούρ, Σουηδία

Το Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας απονεμήθηκε στην Ντάρια Ζόβνερ για την ερμηνεία της στην ταινία ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ/ TESNOTA/ CLOSENESS του Κάντεμιρ Μπαλάγκοφ, Ρωσία

Το Βραβείο Σεναρίου του 58ου ΦΚΘ απονεμήθηκε στους Ζυλ Κουλίερ και Τομ Ντιπόν για το σενάριο της ταινίας ΦΟΡΤΙΟ/CARGO του Ζυλ Κουλίερ, Βέλγιο, Ολλανδία, Γαλλία

Επιπλέον, η Πρώτη Ειδική Μνεία του ΦΚΘ «παραδόθηκε» στον ηθοποιό Χάρι Ντιν Στάντον για το τελευταίο του χαμόγελο στην ταινία LUCKY του Τζον Κάρολ Λιντς, ΗΠΑ και η Δεύτερη Ειδική Μνεία στον ήχο της ταινίας WINTER BROTHERS/ VINTERBRODRE του Χλίνουρ Πάλμασον, Δανία, Ισλανδία.

Το Βραβείο Virtual Reality, το νέο διαγωνιστικό τμήμα με ταινίες Εικονικής Πραγματικότητας (Virtual Reality), που συνοδεύεται από το χρηματικό ποσό των 3.000 ευρώ- προσφορά από το Σερβικό Κέντρο Κινηματογράφου- απονεμήθηκε στην ταινία ΑΝΑΙΜΑΚΤΑ/BLOODLESS, Τζίνα Κιμ, Νότια Κορέα με ειδική μνεία στην ταινία ΠΕΡΙ ΤΥΦΛΟΤΗΤΑΣ /NOTES ON BLINDNESS, Τζέιμς Σπίνεϊ, Πίτερ Μίντλτον, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο.

Επίσης, η Κριτική Επιτροπή της Διεθνούς Ομοσπονδίας των Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) απένειμε τα παρακάτω βραβεία: για το Διαγωνιστικό Τμήμα στην ταινία ΧΩΡΙΣ ΟΝΟΜΑ, ΧΩΡΙΣ ΥΠΟΓΡΑΦΗ/ BEDOONE TARIKH, BEDOONE EMZA /NO DATE, NO SIGNATURE του Βαΐντ Τζαλιλβάντ (Ιράν), για Ελληνική Ταινία του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου 2017 (πρεμιέρα) στην ταινία TOO MUCH INFO CLOUDING OVER MY HEAD του Βασίλη Χριστοφιλάκη (Ελλάδα) ενώ έκανε Ειδική μνεία στην ταινία WINTER BROTHERS/ VINTERBRODRE του Χλίνουρ Πάλμασον, (Δανία, Ισλανδία).

Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου έδωσε το βραβείο της στην ταινία ΡΟΖΜΑΡΙ/ ROSEMARIE του Άδωνι Φλωρίδη (Κύπρος)

Ο τηλεοπτικός σταθμός της Βουλής των Ελλήνων (Βουλή-Τηλεόραση) απένειμε ι το καθιερωμένο βραβείο «Ανθρώπινες Αξίες» στην ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ/ TESNOTA/ CLOSENESS του Κάντεμιρ Μπαλάγκοφ, (Ρωσία).

Η ΕΡΤ απένειμε φέτος δυο βραβεία με τον τίτλο «Νέος Κινηματογράφος». Τα βραβεία συνοδεύονται από τα χρηματικά ποσά των 3.000 και 2.000 ευρώ αντίστοιχα.

Το πρώτο βραβείο Νέος Κινηματογράφος της ΕΡΤ δόθηκε στην ταινία ΑΓΚΑΘΙ/ THORN του Γαβριήλ Τζάφκα (Δανία, Ελλάδα) και το δεύτερο βραβείο στην ταινία TOO MUCH INFO CLOUDING OVER MY HEAD του Βασίλη Χριστοφιλάκη (Ελλάδα).

Το ΕΚΚ θεσμοθετεί φέτος ένα βραβείο που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 5.000 ευρώ και δίνεται σε πρωτοεμφανιζόμενο σκηνοθέτη (πρώτη ταινία) από το ελληνικό πρόγραμμα που κάνει πρεμιέρα στο φεστιβάλ. Το βραβείο του ΕΚΚ απονεμήθηκε στην ταινία TOO MUCH INFO CLOUDING OVER MY HEAD του Βασίλη Χριστοφιλάκη.

Επιπλέον, τα Βραβεία Νεότητας από επιτροπή που αποτελείται από φοιτητές Πανεπιστημίων Θεσσαλονίκης απονεμήθηκαν στις παρακάτω παραγωγές. Το Βραβείο καλύτερης Ταινίας απονεμήθηκε στην ΠΟΛΥΞΕΝΗ/POLYXENI της Δώρας Μασκλαβάνου και το Ειδικό Βραβείο Επιτροπής παραδόθηκε στην ταινία DO IT YOURSELF του Δημήτρη Τσιλιφώνη.

Τέλος τα βραβεία Κοινού FISCHER είναι: Βραβείο Κοινού FISCHER για ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στο LUCKY του Τζον Κάρολ Λιντς (ΗΠΑ)

Βραβείο Κοινού FISCHER Ελληνικής Ταινίας – Μιχάλης Κακογιάννης για ταινία του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου (πρεμιέρα) του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στις ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΧΩΡΙΣ ΧΡΟΝΟ/ TIMELESS STORIES του Βασίλη Ραΐση.

Βραβείο Κοινού FISCHER για ταινία του τμήματος Ματιές στα Βαλκάνια του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στο ΜΥΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΑΤΙΚΟ /ISCELITEL/ SECRET INGREDIENT του Γκιόρτσε Σταβρέσκι (ΠΓΔΜ, Ελλάδα)

Βραβείο Κοινού FISCHER για ταινία του τμήματος Ανοιχτοί Ορίζοντες του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στην ταινία ΕΝΤΟΣ ΟΡΙΩΝ/ INSYRIATED του Φιλίπ φαν Λέου (Βέλγιο, Γαλλία, Λίβανος).

Μετά την απονομή ακολούθησε η προβολή της ταινίας «Το πάρτι» της Σάλι Πότερ, που άλλοι διασκέδασαν και άλλοι σχολίασαν χλιαρά.

Από τη φετινή διοργάνωση θα κρατήσουμε σίγουρα τις απολαυστικές βραδιές στις πλήρεις αίθουσες, την ατμόσφαιρα που οι θεατές δημιούργησαν στην κάθε προβολή, τις ουρές στα ταμεία που σαν εικόνα ήταν ενθαρρυντική για το μέλλον του θεσμού, την καινοτομία να παρουσιαστεί η τελετή έναρξης για πρώτη φορά και από την κωφή ηθοποιό Μαρία Χριστοφορίδου, τη στάση της υπουργού Πολιτισμού κ. Κονιόρδου, η οποία λίγο πριν φορέσει τα χαμόγελά της και συνεχίσει κηρύσσοντας την έναρξη του φεστιβάλ, είχε διαλύσει αιφνιδιαστικά το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, παραδοσιακό σύμμαχο του ΦΚΘ, που φέτος υπερήφανα ανακοίνωσε τη συμμετοχή πλήθους ελληνικών ταινιών στο πρόγραμμά του -με τις περισσότερες να έχουν φυσικά χρηματοδοτηθεί από αυτό. Κρατάμε επίσης, την αδυναμία Ελλήνων κινηματογραφιστών να σταθούν ισότιμα δίπλα σε ξένες παραγωγές. Πολύ πιο μπροστά ακόμη και οι βαλκάνιες χώρες. Ζήτημα να ξεχώρισαν δυο – τρεις ταινίες από τις τριάντα τρεις του προγράμματος.

Θα πρέπει να μείνουμε και σε μια ακόμη καινοτομία. Η Ελίζ Ζαλαντό και ο Ορέστης Ανδρεαδάκης στη διάρκεια της τελετής έναρξης εξέθεσαν στο κοινό το (υπάρχον για πρώτη φορά) κριτήριο επιλογής των ταινιών που συνθέτουν το διαγωνιστικό τμήμα, την έννοια του ριζώματος, εμπνευσμένη από το έργο της φιλοσόφου Σιμόν Βέιλ και συγκεκριμένα από το βιβλίο της Ανάγκη για Ρίζες, γραμμένο το 1943: «14 καλλιτέχνες οι οποίοι σχολιάζουν τις ιδέες 14 ταινιών επιλεγμένων μέσα από μια διαδικασία διαλόγου με τις ιδέες ενός βιβλίου», ήταν τα λόγια του Ανδρεαδάκη που σφράγισε περιγράφοντας αυτήν την τολμηρή φετινή πρωτοτυπία. Με το πέρας του διαγωνιστικού προγράμματος θα φανεί αν περιόρισε ποιοτικά το τμήμα, επιτρέποντας επιλογές από ένα πολύ μικρότερο σύνολο ταινιών, ή αν το εξέλιξε, δίνοντας έναν αέρα νέας αναζήτησης στο φεστιβάλ.
Στη διάρκεια του φεστιβάλ προβλήθηκαν και τα 4 επίσημα σποτ του, δια χειρός Μπάμπη Μακρίδη, σε απόλυτη αρμονία με το άλλο θέμα που έθιξαν οι Ζαλαντό & Ανδρεαδάκης: «την αναζήτηση του κρυμμένου, του διαφορετικού, αυτού που δεν βλέπουμε εύκολα και με την πρώτη ματιά, μα κρύβεται πίσω από κάδρα τα οποία δημιουργούν μια άλλη πραγματικότητα».

Δίνουμε νέο ραντεβού στη Θεσσαλονίκη και στις αποθήκες του λιμανιού, στο Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ που έρχεται τον Μάρτιο του 2018.

ΠΑΥΛΟΣ ΛΕΜΟΝΤΖΗΣ