Κι ο Κορτώ και η Μανέ και η Κοντούρη είναι άνθρωποι με ιδιαίτερο εκτόπισμα στην τέχνη που υπηρετεί ο καθένας. Συγγραφέας ο Αύγουστος, ηθοποιός η Υρώ, σκηνοθέτις η Νικαίτη. Στην αυτοβιογραφική του θεατρική «Κατερίνα» γνωρίσαμε τον Κορτώ μέσα- έξω, παρότι είχε γράψει μέχρι τότε κάτι ντουζίνες πεζά, γελαστικά, μυθιστορήματα – ιστορίες μεστές, ενώ την Υρώ Μανέ την αγαπήσαμε πρώτα μέσα από την τηλεόραση κι ύστερα από τη σπαρακτική της ερμηνεία στον «Συμβολαιογράφο» του συντοπίτη μας Νίκου Βασιλειάδη. Για τη Νικαίτη Κοντούρη τι να πει κανείς. Οι διαδρομές της στο θέατρο μετράνε φωτισμένα χιλιόμετρα. Και Επίδαυρο και αρχαίο θέατρο Φιλίππων και αθηναϊκές σκηνές και Εθνικό Θέατρο και Κ.Θ.Β.Ε. και διδασκαλίες σε σχολές.
Απ’ αυτήν τη σύμπραξη βγήκε η ιστορία της «Ρένας» των μπουρδέλων στο σανίδι κι έγινε παράσταση.
Δοξάστηκε στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά πρώτα και τώρα υμνείται σ΄ όποια πόλη επισκέπτεται. Έχει λόγους να κάνει τη γύρα, πολύ περισσότερους από μια καλοκαιρινή περιοδεία.
Γνωριστήκαμε με την Υρώ Μανέ φθινόπωρο του 2012 στην Καβάλα. Εκείνη η πρώτη συνέντευξη ήταν τηλεοπτική, η τωρινή έγινε τηλεφωνικά. Αλλά είχε τη γλύκα , τη ζεστασιά της επικοινωνίας μ’ έναν γνωστό- άγνωστο, που ξαφνικά γίνεται «δικός» σου άνθρωπος. Ζήτημα χημείας αρχικά κι έπειτα η γλώσσα, τα συναισθήματα, τα ενδιαφέροντα ανοίγουν «κανάλια», όπου ρέει διαχρονικά ένα νερό δροσερό που κρατάει ζωντανή τη φιλία κι έτσι ακριβώς κύλησε και η κουβέντα από τηλεφώνου, γύρω από την παράσταση και το έργο που θα δούμε την Τρίτη 9 Ιουλίου στο Φρούριο.
«Η Ρένα, λέει η Υρώ Μανέ, έχει βγει «στο κλαρί» από τα γεννοφάσκια της. Τώρα πια γέρασε. Μια ομάδα ρεπόρτερ-συγγραφέων τη γνωρίζουν στο Athens Pride κι εκείνη τους καλεί σπίτι της, όπου μέσα από τις αφηγήσεις της ξετυλίγει το νήμα της περιπετειώδους ζωής της. Ο ρόλος και η γυναίκα που ενσαρκώνω στο σανίδι είναι ακραίος , πολύ απαιτητικός, μιας και είναι υπερήλικας ο χαρακτήρας αυτός, αλλά με τον τρόπο που έχει αποδοθεί στο βιβλίο του Κορτώ, γίνονται αναφορές στην πορεία της ζωής της. Άρα, πρέπει εγώ να υποδυθώ τη Ρένα σε διάφορες χρονικές περιόδους, εγχείρημα ιδιαίτερο και πολύ προκλητικό για έναν ηθοποιό. Για μένα, επειδή κάνω όλη αυτή τη μετάβαση από το παρόν στο παρελθόν με συνέπεια και ακρίβεια στο χαρακτήρα της, είναι σχολείο. Έτσι είναι το θέατρο. Διαρκώς ανοίγονται νέοι δρόμοι μάθησης.
Το πιο σημαντικό στην ιστορία της Ρένας , παρόλο που είναι μια γυναίκα του πεζοδρομίου, περιθωριακή, είναι ότι δεν άφησε να την ποτίσει ό,τι αρνητικό βίωσε, αλλά παραμένει πρόσωπο αισιόδοξο, πολύ μαχητικό και ακόμα και σήμερα ονειρεύεται το αύριο με έναν τρόπο που μας εμπνέει δύναμη, χαρά και σεβασμό. Το μόνο που την ενδιαφέρει, τελικά, είναι η αγάπη, είναι η λαχτάρα να ξημερώσει η επόμενη μέρα, να πιει το καφεδάκι της και να καπνίσει το τσιγάρο της. Έτσι αγναντεύει τον κόσμο αυτή η υπερήλικη γυναίκα, που είδε τα χρόνια της να πληθαίνουν μαζί με τα ταραγμένα χρόνια του 20ου αιώνα στην Ελλάδα».
Η Υρώ Μανέ έχει ερμηνεύσει με εξαιρετική επιτυχία πληθώρα ρόλων στο θέατρο, αλλά μετά τον συνταρακτικό «Συμβολαιογράφο» που είδαμε και στην πόλη μας, είναι η ιδανική φιγούρα για να σκαρφαλώσει στη σκηνή, που τόσο αγαπάει, να διαβάσει τη νεοελληνική ιστορία μέσα από τα μάτια ενός προσώπου. Πρώτη φορά, όμως, το κάνει μέσα από το βλέμμα μιας γερασμένης πόρνης.
Είπαμε πολλά, αστεία και σοβαρά, γελάσαμε, θυμηθήκαμε το καφεδάκι μας στο «Μπρίκι» της Παναγίας – είχε εκστασιαστεί από τη θέα της πανέμορφης πόλης- υποσχεθήκαμε να επαναλάβουμε την κίνηση και ξαναγυρίσαμε στη «Ρένα».
«Εν κατακλείδι, λέει η Υρώ Μανέ, η Ρένα ματώνει, υποφέρει, μαρτυράει, πεινάει, προδίδεται και εκδίδεται αλλά μαζί με όλα αυτά ονειρεύεται, ερωτεύεται, αγαπάει και βρίσκει τρόπο να επιβιώσει. Αυτή δεν είναι η Ελλάδα; Ρημαγμένη και υποταγμένη; Ναι, αλλά ίσως όχι τόσο όσο νομίζουμε. Δεν είναι τυχαίο που η Ρένα τονίζει πως στον πόλεμο δεν πήγε ποτέ με Ιταλούς και Γερμανούς, γιατί δεν ήθελε, όπως λέει, να υποτάξει το κορμί της. Δεν είναι τυχαίο πως βροντοφωνάζει «κανέναν καπιταλισμό δεν θα βάλω στο πράμα μου δερβέναγα».
Η παράσταση έρχεται στην πόλη μας την Τρίτη 9 Ιουλίου στο Φρούριο. Την Υρώ Μανέ συνοδεύουν επί σκηνής οι ηθοποιοί Άγης Εμμανουήλ, Κωνσταντίνος Φάμης, Μιχάλης Αβρατόγλου και οι μουσικοί Παναγιώτης Τσεβάς και Κώστας Νικολόπουλος.
ΠΑΥΛΟΣ ΛΕΜΟΝΤΖΗΣ