Οι παραστάσεις του 60ου Φεστιβάλ Φιλίππων «Ίων, μια εκδοχή για δύο πρόσωπα»  και  «Ιώ» θα παρουσιαστούν την Τετάρτη 9 Αυγούστου, ενώ οι παραστάσεις «Οιδίπους Δοκιμές κάτω απ’ την προσωπίδα ένα κενό» και «Οιδίπους Τύραννος – Χορικά» θα παρουσιαστούν την Πέμπτη 10 Αυγούστου στο Αρχαίο Θέατρο των Φιλίππων ως αποτέλεσμα του εντατικού εργαστηρίου – camp που ξεκίνησε στην περιοχή των Κρηνίδων στις 20 Ιουλίου. Τιμώμενο πρόσωπο της διοργάνωσης είναι ο σκηνοθέτης Θεόδωρος Τερζόπουλος.

Στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου που δόθηκε το μεσημέρι της Παρασκευής (4/8), η δήμαρχος Καβάλας, Δήμητρα Τσανάκα, δήλωσε χαρούμενη και περήφανη για το come back όπως το χαρακτήρισε στο παλιό Φεστιβάλ Φιλίππων μέσα από την προσπάθεια του Θ. Γκόνη, ενώ ευχαρίστησε ιδιαίτερα τον Π. Πετρόπουλο, τον οποίο αποκάλεσε ”διαμάντι” και στιβαρό πρόεδρο που στηρίζει το φεστιβάλ, εκπληρώνοντας τις υποχρεώσεις του.

Οι δηλώσεις Γκόνη – Χατούπη

Από την μεριά του ο Θοδωρής Γκόνης υπογράμμισε ότι ”είμαστε ένα πραγματικό φεστιβάλ, στο οποίο όλα κυλούν ομαλά”. Ευχαρίστησε τη δήμαρχο, που αποδέχτηκε αμέσως να γίνει πράξη η σκέψη του, καθώς και τον Π. Πετρόπουλο, το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. και τη ”ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ”, ενώ τόνισε ότι το κράτος θα πρέπει να βοηθά περισσότερο, αφού το Φεστιβάλ Φιλίππων, είναι μεγάλο και μάλιστα λόγω ταπεινότητας, ίσως να μην διεκδικεί αυτά που του ανήκουν. Για το συγκεκριμένο εγχείρημα είπε ότι δεν ήταν εύκολο, αφού δεν υπήρχε και η εμπειρία, ενώ ευχαρίστησε όλους τους συνεργάτες του.

Για θεσμό που δημιουργεί στην εποχή της κρίσης τη λέξη συνάντηση, έκανε λόγο από τη μεριά της η γνωστή ηθοποιός, Δήμητρα Χατούπη, ενώ συμπλήρωσε ότι το βήμα που έκανε ο Θ. Γκόνης ήταν μεγάλο. Επίσης δήλωσε συγκινημένη για το ότι στο θεσμό αυτό υπάρχει έντονο το κομμάτι δασκάλου – μαθητή.

«ΙΩΝ μια εκδοχή για δύο πρόσωπα»

«Ίων, μια εκδοχή για δύο πρόσωπα» ονομάζεται η παράσταση που θα παρουσιάσει η Ιόλη Ανδρεάδη σε νέα μετάφραση στο Αρχαίο Θέατρο των Φιλίππων την Τετάρτη 9 Αυγούστου και ώρα 19.00, με το φυσικό φως του ήλιου καθώς δύει, στο πλαίσιο του 60ου Φεστιβάλ Φιλίππων.

Επί σκηνής ο φετινός νικητής του Βραβείου «Δημήτρης Χορν», Κωνσταντίνος Μπιμπής, ερμηνεύοντας τον Ίωνα και 7 ακόμα ρόλους.

Στον ρόλο της Κρέουσας η Δήμητρα Χατούπη.

Μαζί τους, δημιουργώντας ένα ζωντανό ηχοτοπίο, ο μουσικός Νίκος Τουλιάτος.

«ΙΩ»

«Ιώ» ονομάζεται η παράσταση που θα παρουσιάσει η αμερικανή σκηνοθέτις Laura Tesman με τους συνεργάτες της, την Τετάρτη 9 Αυγούστου στο Αρχαίο Θέατρο των Φιλίππων στο πλαίσιο του 60ου Φεστιβάλ Φιλίππων.

Η ιστορία της Ιούς φτάνει σε εμάς μέσω θραυσμάτων. Η ηρωίδα υπάρχει πάντα σε ένα σύνορο, σε ένα όριο μεταξύ κοριτσιού και γυναίκας. Ανθρώπου και θηρίου. Ταπεινωμένη και φιμωμένη και αενάως κυνηγημένη. Και παρόλα αυτά, αντέχει. Η ιστορία της έχει ειπωθεί και ξαναειπωθεί, αλλά δεν είναι ποτέ δική της. Ποια είναι; Τι την κινεί σε αυτό το μακρύ και επικό ταξίδι της, στο οποίο καταδιώκεται από την ακούραστη αλογόμυγα; Τι μπορούμε να μάθουμε, αν σκάψουμε πιο βαθιά, φέροντας στο φως τις πτυχές της ιστορίας που έχουν χαθεί και ξεχαστεί. Ποια είναι η ιστορία της που δεν έχει ειπωθεί.

Η «Ιώ» είναι ένα πρωτότυπο έργο της Laura Tesman που γράφτηκε το 2017 για το 60ο Φεστιβάλ Φιλίππων και μεταφράστηκε από την Ερατώ Α. Κρεμμύδα.

Οιδίπους Δοκιμές

Πέμπτη 10 Αυγούστου, ώρα 19.00

Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων. Μέσα στον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων, την ώρα της δύσης του ήλιου, ένας περίπατος-περιήγηση-διείσδυση στο τοπίο, στην ποίηση και στο δράμα. Τρεις ηθοποιοί (Μαρία Καλλιμάνη, Άγγελος Σκασίλας, Χρυσάνθη Αυλωνίτη) κι ένας μουσικός (Μανούσος Πλουμίδης) στα ίχνη του Οιδίποδα, του τραγικού ήρωα που βαίνει προς ανάληψη. Δοκιμές επί τόπου στο υλικό των τραγωδιών που αφηγούνται το μύθο του (Οιδίπους Τύραννος – Οιδίπους επί Κολωνώ) αλλά και μια απόπειρα συνάντησης με το Σεφερικό ποιητικό βλέμμα. Η παράσταση είναι ένας περίπατος μέσα στον αρχαιολογικό χώρο διάρκειας 1 ώρας και 15 λεπτών περίπου.

Ώρα συνάντησης: 19.00.

Τόπος: Τα εκδοτήρια των εισιτηρίων του θεάτρου απ’ όπου οι εθελοντές του φεστιβάλ θα οδηγήσουν τους θεατές στο σημείο έναρξης (απόσταση 7 λεπτών με τα πόδια). Προτείνονται παπούτσια περιπάτου και καπέλα.

Λόγω της φύσης της παράστασης ο αριθμός των θεατών είναι περιορισμένος (150 άτομα) και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

«ΟΙΔΙΠΟΥΣ ΤΥΡΑΝΝΟΣ-ΧΟΡΙΚΑ»

Δραματική Σχολή ΚΘΒΕ-Φεστιβάλ Φιλίππων

Πέμπτη 10 Αυγούστου, ώρα 21:00

Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

Σε πείσμα των καιρών, που θέλει να φωτίζει τους πρωταγωνιστές και τις σκηνικές τους συμπεριφορές, εμείς έχουμε την ανάγκη να φωτίσουμε και να αντιμετωπίσουμε τον Χορό του έργου. Τον ποιητικό λόγο. Τις λέξεις του Σοφοκλή και τη θέση τους στη σημερινή κοινότητα. Τις πιθανές αντιστοιχίες, πόσο μας αφορούν οι λέξεις του ποιητή, πόσο ενδιαφέρουν το κοινό.

Πώς διαχειρίζεται ο χορός την απροσδόκητη πτώση του ήρωα από την ευτυχισμένη ζωή του βασιλιά, στην δυστυχισμένη ζωή του τυφλού επαίτη – όπως προδιαγράφεται από εδώ και πέρα;

Ποιοι νόμοι οφείλουν να ακολουθηθούν; Οι φυσικοί; Οι άγραφοί; Οι θεϊκοί νόμοι, που ανάγουν την καταγωγή τους στον Όλυμπο;

Για τον Χορό, η ανθρώπινη ζωή δεν μπορεί να στηρίζεται αποκλειστικά στην τύχη. Ο Χορός νιώθει πως απειλείται η κοσμική τάξη στην οποία πίστευε και συνεχίζει να θέλει να πιστεύει. Ο Οιδίποδας, δολοφόνος του βασιλιά, σφετεριστής του θρόνου και της γυναίκας του, αιμομίκτης  που παραβιάζει τους ιερούς δεσμούς της οικογένειας, δεν μπορεί παρά να θεωρηθεί πράγματι άναγνος, καθώς η αγνότητα σχετίζεται αποκλειστικά με τις πράξεις ανεξαρτήτως πρόθεσης. Πώς όμως ο χορός θα κρίνει ασεβή έναν ήρωα που ποτέ στη ζωή του δεν  επέλεξε να επιδείξει ασέβεια προς τα θεία ούτε με τα λόγια του ούτε με κάποια ιερόσυλη πράξη;

«Το φεστιβάλ τιμά το Θ. Τερζόπουλο»

Πέμπτη 10 Αυγούστου, ώρα 22:00

Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων. Ο Σκηνοθέτης Θεόδωρος Τερζόπουλος

Ομιλία του Επίκουρου Καθηγητή Πανεπιστημίου Πατρών Γιώργου Σαμπατακάκη. Το παγκόσμιο πολιτικό, κοινωνικό και πολιτισμικό τοπίο έχει αναδιαμορφωθεί στην εποχή μας. Το θέατρο έχει ομογενοποιηθεί και τείνει να χάσει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του και τις διδαχές των μεγάλων σχολών του 20ου αιώνα.  Μέσα από τη διαρκώς αυξανόμενη εμπορευματοποίησή του, οι ιδιαιτερότητες των σχολών και των θεατρικών συγγραφέων τείνουν να εξαφανιστούν.

Το θέατρο τείνει να μην έχει σταθερά σημεία αναφοράς, ρίζες κι εθνικά χαρακτηριστικά. Φαίνεται να είναι αποεδαφοποιημένο και οι εθνικές κουλτούρες ρευστές. Πολλά ερωτήματα προκύπτουν για τη φύση του θεάτρου σήμερα, για τον επαναπροσδιορισμό της λειτουργίας και των στόχων του, για το μέλλον του.

Σε οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη και να κοιτάξει κανείς αντικρίζει την ίδια θεατρική εικόνα, πέρα από μερικές εξαιρέσεις. Καταργούνται βασικές αρχές της παιδείας, καταργείται η ιστορικότητα και μέσα στη νέα κοινωνική, οικονομική και πολιτισμική πραγματικότητα παράγονται  θεάματα χωρίς θεατρικές ρίζες, χωρίς πνευματικότητα και χωρίς αισθητική. Για κάποιες αρχές, που τείνουν να εξαφανιστούν στην εποχή μας θα μιλήσω. Στο κέντρο του προβληματισμού η Σαγήνη και το Πένθος.